ניתוח בקע מפשעתי מהו?

בקע מפשעתי, הנקרא בפי הרופאים הרניה ובפי המטופלים קילה או שבר, מופיע לרוב בקרב מבוגרים כתוצאה מהתרופפות דופן הבטן באזור המפשעה. הבעיה עלולה לקרות בעקבות מאמץ גופני פתאומי או כתוצאה מהיחלשות הדרגתית של דופן הבטן בשל תהליכי הזדקנות. כדאי לדעת כי במקרים מסוימים בעיית הבקע המפשעתי מולדת, והתופעה יכולה לבוא לידי ביטוי לאחר הלידה או זמן קצר אחריה.

כתוצאה מהתרופפות דופן הבטן, נוצרת התרחבות המזכירה צורת שק באזור חלל הבטן הקרוב למפשעה, ואיברים שונים הנמצאים בחלל הבטן עלולים להיכנס לשק. לכן, עלולים לחוש אי נוחות וכאבים עזים, שרק הולכים ומתגברים עם הזמן.

מהם התסמינים העיקריים של בקע מפשעתי?

התסמינים העיקריים של בקע מפשעתי הם נפיחות באזור המפשעה, וישנם מטופלים שאינם סובלים בשלב ההתחלתי מכאב אך עלולים לחוש אי נוחות וכאבים בעת מאמץ פיזי או כאשר הם משתעלים. מנוחה במצב שכיבה לרוב מסייעת להפגת הכאבים. אצל מטופלים אחרים הבעיה מלווה בכאבים מהשלבים הראשוניים – הכאבים מופיעים באזור המפשעה עוד לפני הופעת הנפיחות באזור. לרוב, הכאבים יופיעו בעת מאמץ ובזמן הזזת הרגליים, וכך הרופא יכול לאבחן את הבעיה בבדיקה שגרתית.

ראוי לציין כי לאחר הופעת הבקע המפשעתי הבעיה הולכת ומחריפה עם הזמן, וכך גם הכאבים ותחושת אי הנוחות. הסיכון העיקרי בבקע מפשעתי הוא מצב בו איברים מחלל הבטן נלכדים בשק שנוצר באזור המפשעה ללא יכולת להשתחרר. מצב זה עלול במקרים קיצוניים לגרום לסכנת חיים, לכן לאחר אבחון הבעיה יש להפנות את המטופל לניתוח חירום.

רק באמצעות ניתוח בקע מפשעתי ניתן לטפל בבעיה ביעילות, כאשר בשלבים הראשונים וטרם ההחלטה על ניתוח ניתן להיעזר בחגורות בטן מיוחדות המספקות תמיכה באזור הבקע והקלה של הכאבים. גם מנוחה יכולה לסייע להפגת הכאבים.

החלטה לבצע ניתוח

ברוב המקרים נהוג לנתח ילדים הסובלים מבקע מפשעתי, וכן מבוגרים שהבעיה גורמת להם לכאבים עזים ולאי יכולת לתפקד היטב ביומיום או בעלי בקע שהולך ומתרחב. אם הבקע המפשעתי קטן ואינו גורם לכאב, אין צורך למהר ולנתח את האזור, אך יש לעקוב אחר התפתחות הבקע. למעשה, ניתוח בקע מפשעתי נחשב לדחוף רק כאשר איברים פנימיים נכלאים בשק שנוצר באזור המפשעה, ומומלץ לא לדחות את הניתוח לאורך זמן כדי להימנע מהחרפת התסמינים של הבעיה, ועל מנת להימנע מבעיות רפואיות אחרות העלולות להיגרם אצל מבוגרים עקב דחיית הטיפול.

קיימות שתי שיטות ניתוח – ניתוח קלאסי ורגיל בשיטה הפתוחה וניתוח זעיר פולשני באמצעות השיטה הלפרוסקופית, בה מחדירים רשת מקופלת לאזור, כאשר ההחלמה מניתוח זעיר פולשני קלה ומהירה יותר.

ביטוח בריאות בעיות רפואיות בריאות הנפש דיאטה ותזונה הריון וילדים וטרינר כושר וספורט כללי לימודי רפואה מוצרי רפואה ובריאות רפואה אסתטית רפואה כירורגית ופנימית רפואה משלימה רפואת עיניים רפואת שיניים
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
הדרך הנכונה להשתחרר ממשקפי הראייה שלך
אנשים שלא מרכיבים משקפיים ולא סובלים מבעיות ראייה כאלה ואחרות לא באמת יכולים להבין עד כמה לא קל...
קרא עוד »
יונ 19, 2016
למה לרכוש תוספי תזונה באינטרנט
תחום הקניות כבר עבר מזמן מהפכה של ממש. אך בעוד שביגוד, אקססוריז ומוצרי פלסטיק שונים, אפשר בהחלט לרכוש...
קרא עוד »
פבר 27, 2019
טיפולי שיניים
כל אחד זקוק בשלב כזה או אחר בחייו לביקור אצל רופא השיניים. ברוב הפעמים, נהוג לקבוע תור לביקורת אחת...
קרא עוד »
ינו 21, 2021