אבחון מוקדם של סרטן השד

אומרים שזמן רץ מהר כשנהנים. אצלנו, הנשים, הזמן רץ מהר תמיד – כשאנחנו עסוקות במהלך היום, וכשאנחנו נחות בשעות הערב.  ובכן, שגרת החיים של אישה מודרנית כה עמוסה שנדמה כי אי אפשר לדחוס לתוכה עוד מטלה, במיוחד אם היא אינה קשורה לרווחת בני המשפחה, הבית או העבודה.

אנחנו, הבנות, רוצות להצטיין בכל מה שאנחנו עושות ומשקיעות את כל כולנו כדי להגיע למטרה. הבעיה היא שלעיתים קרובות, ההשקעה באחרים באה על חשבוננו. כל אחת מאתנו יודעת כמה קשה למצוא זמן וכוח נפשי כדי לעצור לרגע, לנשום ולחשוב על עצמך. ואומנם, חוסר מודעות לבריאותנו עלול לגרום לתוצאות הרסניות.image001

סרטן השד –  המחלה הממאירה הנפוצה ביותר בקרב הנשים

נשים יקרות, שימו לב לעובדות הבאות:

סרטן השד הינו הסרטן השכיח ביותר בקרב הנשים. בין כל סוגי הסרטן, סרטן השד הינו הגורם המרכזי לתמותה אצל נשים.  אחת משבע עד שמונה נשים תחלה במהלך חייה בסרטן השד. אצל רובן (כ-60 אחוז), המחלה אינה נובעת מתורשה גנטית "בעייתית" וללא קשר להיסטוריה משפחתית. למעשה, כל אישה מעל גיל ה-40 נמצאת בקבוצת הסיכון. יחד עם זאת, הרפואה המודרנית מצליחה להתמודד עם המחלה באופן יוצא דופן: כיום ניתן לרפא את המחלה בכ-90 אחוז מהמקרים, בתנאי אחד: אבחון מוקדם של סרטן השד.

סרטן השד: מהו וכיצד מתפתח

סרטן השד הינו גידול ממאיר אשר נוצר ברקמה שמקיפה את בלוטות החלב של השד.  לסרטן השד – מספר סוגים, הנפוץ והמוכר ביניהם הינו קרצינומה. הסכנה העיקרית של המחלה אינה הגידול עצמו, אותו ניתן להסיר יחד עם השד, אלא הגרורות שנשלחות ממנו. לכן, כאשר הגידול אובחן בשלבים הראשונים, לפני התפשטות הגרורות, ניתן להתמודד אתו יחסית בקלות. ואומנם, אם התאים הממאירים חדרו אל זרם  הדם והתפשטו אל האיברים המרוחקים, כגון הכבד, הריאות והמוח, הסיכוי להחלמה יורד באופן דרסטי.

מבחינה קלינית, ביצוע הסרת השד נחשב לדרך היעילה ביותר למניעה וטיפול בסרטן השד. מובן מעליו שרוב החולות רואות בפתרון הזה מוצא אחרון. ויש כמובן יוצאות דופן: כולנו נחשפנו לסיפורה של אנג'לינה ג'ולי היפיפייה, אשר בהיותה בעלת פוטנציאל גבוה לחלות במחלה, החליטה  להסיר את שדיה מבחירה, כפרוצדורה מניעתית.

סרטן השד: דרכי האבחון

אז מה צריך לעשות כדי לא לפספס את תחילת המחלה?

ראשית כל, מומלץ לבצע בדיקת שד עצמאית ידנית. הבדיקה נעשית פעם בחודש, שבוע לאחר המחזור החודשי, על ידי מישוש יסודי של השד. אם האישה שמבצעת את הבדיקה מבחינה בשינוי כלשהו בגודל, צורה, צבע או תחושה בשד, זהו הסימן שצריך לקבוע תור אצל רופא המשפחה.  חשוב לזכור שברוב המקרים אין מדובר בסרטן השד:  יתכן שהשינוי בשד נובע  משינוי הורמונלי או מצביע על גידול לא ממאיר.

במקרים נדירים הסרטן אובחן לפני או ללא הופעת התסמינים – במהלך  בדיקות סקר המיועדות לנשים מעל גיל 40, בעלות סיכוי גנטי או גבוה. אך רוב מקרי סרטן השד מאובחנים לאחר הופעתם של תסמינים מחשידים, כגון גודש (שאינו כואב) בשד, גוש בבית השחי (המצביע על כך שהגידול כבר התחיל להתפשט), שינויים בגודל, תחושה או מראה של השד או הפטמה.

הבדיקה הנפוצה והיעילה לאבחון סרטן השד הינה מומוגרפיה, צילום הדמיה של רקמות השד. במקרים נדירים, כאשר ביצוע מומוגפריה אינו אפשרי או מסוכן לאישה, הרופאים מבצעים במקומה בדיקות נוספות, כגון צילום MRI, אולטרה סאונד או ביופסיה.

למידע נוסף – מרכז בריאות השד – מור

טיפולים נוספים לנשים – מור

ביטוח בריאות בעיות רפואיות בריאות הנפש דיאטה ותזונה הריון וילדים וטרינר כושר וספורט כללי לימודי רפואה מוצרי רפואה ובריאות רפואה אסתטית רפואה כירורגית ופנימית רפואה משלימה רפואת עיניים רפואת שיניים
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
למה אתם חייבים ביטוח מחלות קשות
אף אחד אינו רוצה לחשוב על עצמו כחולה או כנזקק לחסדי הזולת. כל אחד מקווה כי הוא יחיה לנצח, או לכל הפחות...
קרא עוד »
ספט 16, 2019
בחינת חלופות למוצרי CBD
כמומחה בתחום הבריאות והרווחה הטבעית, אני נשאל לעתים קרובות על חלופות למוצרי CBD למי שמחפש פתרונות...
קרא עוד »
מרץ 17, 2024
כל מה שרציתם לדעת על CBD
בצמח הקנאביס יש מעל למאה תרכובות שונות. הסי בי די הוא אחד מאותן התרכובות. הוא למעשה המרכיב השני בצמח...
קרא עוד »
מרץ 10, 2019