שיקום גריאטרי

שיקום

שיקום גריאטרי הינו, למעשה, שיקום המתבצע במצבים של מחלות הנגרמות בשל זקנה, כאשר אדם קשיש נחשב לאדם שעבר את גיל 65. ככל שהגוף מתבגר, כך הוא גם משתנה ונחלש, עניין החושף את האדם למחלות כרוניות, נטייה לנפילות ושברים וחולשה גופנית. את כל בעיות אלה ניתן לשפר, באמצעות שיקום מתאים. כך, יכולים קשישים רבים לחזור לפעילות תקינה ועצמאית גם אחרי נפילות או אפיזודות שונות שמנעו מהם לתפקד באופן עצמאי. היעדר של שיקום גריאטרי, עלול לגרום למצבו הבריאותי והפיזיולוגי של האדם להתדרדר, אף עד למצב בו הוא יזדקק לעזרה וטיפול סיעודיים ולא יוכל לתפקד יותר בכוחות עצמו. מסיבה זו, התחלת שיקום גריאטרי במצבים בו האדם חלה או נפל הינה פעולה חשובה ביותר, וזאת על מנת להאריך את יכולתו של האדם לתפקד באופן עצמאי ככל הניתן גם בגיל השלישי, כפי שאפשר לקרוא על שיקום גריאטרי באתר פיזיותר.

היכן ניתן לבצע שיקום גריאטרי?

קיימות שתי דרכים עיקריות לביצוע שיקום גריאטרי – בבית חולים או מוסד, או לחילופין בבית:

  • שיקום גריאטרי במוסד או בית חולים – מדובר בשיקום גריאטרי המתבצע במחלקה ייעודית שהוקמה במיוחד לצורך שיקום מסוג זה. לרוב, מדובר במרכזים לשיקום יום או במכונים. היתרון המרכזי בשיקום גריאטרי במוסד או בבית חולים, הוא העובדה כי האדם הנזקק לשיקום עטוף בצוות מקצועי ומיומן, המלווה אותו בכל תהליך השיקום, בכלל זה פיזיותרפיסטים, רופאים גריאטריים, עובדים סוציאלים, קלינאי תקשורת, דיאטנים, מרפאה בעיסוק, פסיכולוגים ועוד. כל אלה, בנוסף לצוות הסיעוד המסייע לחולה להשתקם, מסייעים בשיקום האדם באופן מיטבי ויעיל ובהחזרתו לפעילות עצמאית ככל הניתן.
  • שיקום בבית – מדובר בשיקום אשר מתבצע ביוזמת ועל ידי בני משפחת החולה, אליו מצוותים עובד זר או צוות מקצועי וייעודי לשיקום שיסייעו לו ובטיפול שלו. לעיתים קרובות, שיקום ביתי מלווה בביקורים במרכז יום. לשיטה זו יתרונות וחסרונות. היתרון העיקרי בשיטה זו הינה העובדה כי הקשיש נמצא בביתו, בקרב משפחתו, בסביבה המוכרת והנוחה לו. מאידך, הטיפול תלוי במידה רבה בבני המשפחה ובמחויבותם לשיקום הקשיש ולטיפול בו, תוך הפעלת משמעת טיפולית בלתי מתפשרת.

מי מתאים לשיקום כזה?

שיקום הינו תהליך אקטיבי, המצריך נכונות ושיתוף פעולה מצד הקשיש המטופל. למעשה, כל אדם הנחשב "קשיש" (כלומר, כזה שעבר את גיל 65) ועבר אירוע כלשהו שפגע בתפקודו, מתאים לשיקום גריאטרי, ורצוי שיבצע שיקום זה. השיקום אינו מתאים עבור אנשים אשר עברו אירוע קשה או לא טופלו במשך תקופה ארוכה וכעת הם מרותקים למיטה. מסיבה זו, יש להתחיל את תהליך השיקום מוקדם ככל הניתן.

ביטוח בריאות בעיות רפואיות בריאות הנפש דיאטה ותזונה הריון וילדים וטרינר כושר וספורט כללי לימודי רפואה מוצרי רפואה ובריאות רפואה אסתטית רפואה כירורגית ופנימית רפואה משלימה רפואת עיניים רפואת שיניים
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
מטפלים CBT
טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא סוג של פסיכותרפיה המשמשת לטיפול בהפרעות נפשיות כגון דיכאון, חרדה...
קרא עוד »
אוק 25, 2022
אופטימטריסטית קלינית
העין היא איבר כל כך קטן בגוף אך למעשה ישנם שלושה אנשי מקצוע שונים המעניקים טיפולים או פתרונות לבעיות...
קרא עוד »
דצמ 15, 2014
איך להבטיח את שלום ילדיכם בבית
מן הרגע בו אנחנו נעשים הורים כל הורה פועל בכל דרך אפשרית כמעט על מנת להציע לילדים שלו את החיים הכי...
קרא עוד »
אפר 17, 2016