לחץ וחוסר איזון והמענה של פנימיות התורה

האיזון הנפשי בדורנו

הרגשת הלחץ והיציאה מהאיזון הן תחושות שבשיגרת החיים המודרניים, מה שיוצר הפרעה תדירה ביחסים שבנינו;  במשפחה, ביחסי העבודה ובכלל אנו נמצאים כל הזמן בהרגשת חוסר שביעות רצון ובהתנגשות זה עם זה.

חיי הנוחות והשפע בעידן המודרני מאששים כי הלחץ הזה לא נובע ממקור חיצוני המופעל על האדם – זאת אומרת שהמצב אינו תולדת מרוץ הישרדותי לחיים, שהרי ברור לכל בר דעת כי בדורונו מצוי המין האנושי בצורת החיים הרגועה ונוחה ביותר שהייתה משחר ההיסטוריה. 

הבעיה

אם כן למה עם כל השפע הסובב אותנו אנו חשים כזה חוסר סיפוק? המענה לשאלה זו בדרך חכמת הקבלה ותורות אשלג מצוי בכך שמקור חוסר האיזון הנפשי הוא דווקא פנימי ואין במערכת החיצונית פתרון אמיתי. הסבל הפנימי הזה נוצר בעקבות כך שהאגו האנושי והדרישות למילוי של כל הפרט הגיעו לשבירת שיא עד שנראה איש אינו מרוצה.

זה שהאדם לא יכול להיות ברוגע ובנחת כמו בזמנים הקדומים והוא כל הזמן לא מרוצה ומרגיש את הרגשת חוסר מילוי זה משום שהתפתחנו למצב רוחני מתקדם יותר מכפי שהמציאות הנוכחית מאפשרת לנו. האדם השתנה למצב התפתחותי שאף אם בערב הוא חווה אושר עילאי מעניין מסויים, כבר למחרת בבוקר הוא חש שוב ריקנות – הריקנות הזו ששום דבר לא ממלא אותי היא הגורמת לכל הלחץ וחוסר האיזון שבחיינו. ככל הנראה בקרוב מאד ההנאות שחיי העולם הזה מציעים ככל הנראה יאבדו את ערכם לחלוטין והרגשת המחנק וחוסר האונים בכל בית כמעט שבלתי נמנע.

הפתרון לפי חכמת הקבלה

בלון החמצן היחידי שניתן להציע היום לאדם הוא דברי בעל הסולם, המסביר שהפתרון טמון בטפול בשורש בעיה שהוא בעצם חומר הבריאה המכונה בספריו 'הרצון לקבל'. באופן כללי מתחלק הרצון לקבל לארבע דרגות עיקריות: דומם, צומח, חי ומדבר… . דרגות הדומם, הצומח והחי יכולות בנויות בצורה שיכולות למלא עצמם מתוך ענייני העולם הזה. בשונה מהן היא דרגת האדם.

הרב יהודה לייב הלוי אשלג זצ"ל מסביר כי האדם נברא בצורה כזו שרצונו נמצא בהתפתחות מתמדת.  לכן הרצון האנושי לא מסוגל להתמלא לעולם – מה שיוצר את בעיית התסכול וחוסר שביעות הרצון שלנו. הדרך היחידה בה תפתר הבעיה היא – אם היו בני האדם מצליחים להגיע לחיבור בן איש לרעהו שבו אין הפרט מנסה למלא את עצמו אלא להיפך הוא עסוק בכל רגע למלא את רצון האחר.

ובכך יוצא שכפרטים שרוצים למלא זה את זה יתגלו אפשרויות מילוי שלא הכרנו עד כה, על דרך הכתוב 'לכו ותתפרנסו זה מזה' (הפרנסה נקראת מילוי). בעצם תתגלה המערכת ההתפתחות הבאה שאליה אנו נדרשים! מערכת הרוחנית בה מתגלה האור האלוקי בין הנבראים על דרך הכתוב "זכו שכינה בניהם" זאת אומרת שאם בני האדם מזדככים מתאוות המלוי העצמי ומנקים את עצמם מהאנוכיות – האור האלוקי שוכן בניהם ומטעין את המערכת בגילוי הטוב הנצחי המאפשר מילוי קבוע והרגעת המערכת.

כתיבה ועריכה לשונית: הרב שקד אליהו פנחס  | מרצה לקבלה וחסידות | מייסד מרכז סולם יהודה

ביטוח בריאות בעיות רפואיות בריאות הנפש דיאטה ותזונה הריון וילדים וטרינר כושר וספורט כללי לימודי רפואה מוצרי רפואה ובריאות רפואה אסתטית רפואה כירורגית ופנימית רפואה משלימה רפואת עיניים רפואת שיניים
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
איך פחד לדבר מול קהל מעכב את ההתפתחות שלנו?
אתם סובלים מהפחד הבלתי נסבל של עמידה מול קהל? אין לכם מושג איך לדבר מול קהל? אם כך, אתם בוודאי שמים לב...
קרא עוד »
מאי 10, 2022
דיקור סיני למחלות אנדוקריניות
דיקור סיני היא רפואה סינית מסורתית המשמשת כבר אלפי שנים לטיפול בסוגים שונים של מחלות. הטיפול כולל...
קרא עוד »
אוק 18, 2022
השתלת שיער באיסטנבול
היום ניתן לשמוע על יותר ויותר אנשים, אשר בוחרים לבצע הליך של השתלת שיער באיסטנבול. מדובר ללא ספק על...
קרא עוד »
ינו 18, 2021