כיצד דלקת מפרקים יכולה לעשות נזק קבוע למפרק שלנו?

דלקת מפרקים

לאדם יש 68 מפרקים האחראים בין היתר ליכולת וטווח התנועה שלנו. בעיות במפרקים פוגעות בתפקוד ובאיכות החיים.
הבעיה היא שהזמן עושה את שלו ועם השנים חלה שחיקה טבעית בסחוס ועולה הסיכוי לדלקת מפרקים במיוחד לדלקת מפרקים ניוונית הנקראת אוסטאוארתריטיס. כתוצאה מכך, מרגישים נוקשות במרפק, יתכנו גם עיוותים ומצבים של נפיחות וכאבים עזים כמו גם קושי משמעותי בתנועה ובשמירה על יציבות.
דלקת מפרקים שכיחה יותר בגיל מתקדם, אבל היא עשויה להיווצר ולהופיע גם אצל מי שעוסקים בספורט או היו מעורבים בתאונה, בעלי נטייה גנטית לכך או בעיות במפרק שלא טופלו וגרמו להחרפת הדלקת ומכאן לנזק בלתי הפיך שישפיע לצמיתות על חיינו.

מה עושים אם עולה חשש לדלקת מפרקים?

בשלב ראשון חשוב להיות ערים לסימני אזהרה כמו כאב, נוקשות, אדמומיות, קושי בטווח התנועה, עיוותים ובשלב השני לגשת לבדיקה על מנת לאבחן באיזו דלקת מפרקים מדובר – ניוונית, שגרונית, זיהומית וכדומה. יש לקחת בחשבון שהבלאי המצטבר בסחוס המפרק המרפד את קצוות העצמות ומאפשר את תנועת המפרקים ללא החיכוך עשוי להמשיך להתבלות ולהאיץ את הפגיעה במפרקים ולגרום לדלקתיות הכואבת והמזיקה עד הרס הסחוס ופגיעה בעצם.


מעבר להיסטוריה משפחתית וגיל, יש לקחת בחשבון שהשמנה עשויה להעלות את הסיכון לדלקת ולהחריף את הפגיעה בשל העומס על הברכיים, הירכיים ועמוד השדרה כמו גם מערכת חיסונית חלשה שמעלה את הסיכון בזיהומים למיניהם. חשוב מאוד לדייק את התנועות בעת פעילות גופנית למניעת דלקות במפרק, כולל תנועות יומיומיות כמו ישיבה או כיפוף ויישור הברך, להימנע מהחלקה באמבטיה ופעילות נמרצת המעמיסה על המפרקים. בעלי בעיות בריאות כרוניות, מערכת חיסונית חלשה או הסובלים מבעיות עצביות נמצאים אף הם בסיכון גבוה לדלקת פרקים.

מהם הטיפולים הרלבנטיים להתמודדות עם דלקת מפרקים?

מה קורה במידה וכבר הופיעה לרוע המזל הדלקת? מהירות ויעילות התגובה שלכם קובעת. חשוב מאוד למהר לטפל בדלקת מפרקים ולהפחית את הנזק. מטרת הטיפול היא לנהל ולשלוט בכאב ולשפר את התפקוד. קיימות אופציות כמו נטילת משככי כאב וטיפולי פיזיותרפיה להתמודדות עם התסמינים במיוחד אם יש פציעה וכן עיסוק בפעילות גופנית מותאמת, אכילת מזונות על בסיס רכיבים אנטי דלקתיים, שמירה על תזונה למען ירידה במשקל, שימוש בסדים ועזרים המקלים, זריקות על בסיס סטרואידים.
חשוב לעצור את הדלקתיות, אך לפעמים המצב הוא כבר כזה שלא נותרה בררה אלא לפנות לניתוח החלפת מפרק ברך או החלפת מפרק ירך.

האופציה הכירורגית לדלקת מפרקים ניוונית

הבשורות המעודדות הן שניתוחים אלה נחשבים בטוחים והתוצאות מוצלחות, כל עוד כמובן הם מתבצעים על ידי אורטופד מומחה המיומן בתחום. כיום גם המכשור הוא מתקדם, כולל עזרה של רובוט בדיוק הפעולה הכירורגית והמשתלים המלאכותיים משוכללים ברמה של הדמיית תנועה טבעית ככל שניתן. תוצאות הניתוח לרוב מחזיקות למשך 15-20 שנה ואפילו יותר, כך שאפשר ליהנות מאיכות חיים גבוהה על אף הבעיה שהיתה במפרק.
הבדיקות לקראת הטיפול או הניתוח כוללות בדיקות גופניות, רנטגן וכדומה והאורטופד המומחה יחליט לאור מצב הדלקת מה יהיה הטיפול והאם אכן יש צורך בניתוח שלאחריו תידרש פעולת שיקום עד שיבה הדרגתית לשגרה. ההחלטה על ניתוח תלויה ברקע הרפואי, מצב הדלקתיות והמפרק הפגוע, גיל המטופל, עוצמת הכאב והפגיעה בתפקוד וכן הצלחה או כישלון של טיפולים קודמים בדלקת. לכן יש לגשת לאורטופד מומחה כדי לקבל את ההחלטה הנכונה עבורכם. תוכלו גם לשוחח עם מנותחים שעברו את הניתוח שיוכלו לשתף אתכם בתהליך ולהמליץ למי לפנות ומה לקחת בחשבון לפני הפרוצדורה עצמה.

ביטוח בריאות בעיות רפואיות בריאות הנפש דיאטה ותזונה הריון וילדים וטרינר כושר וספורט כללי לימודי רפואה מוצרי רפואה ובריאות רפואה אסתטית רפואה כירורגית ופנימית רפואה משלימה רפואת עיניים רפואת שיניים
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
מברשת לאסלה ממתכת VS מברשת לאסלה מפלסטיק – יתרונות וחסרונות
למברשות אסלה ממתכת וגם מפלסטיק יש יתרונות וחסרונות משלהן. הבחירה בין השניים תלויה במידה רבה בהעדפות...
קרא עוד »
ספט 20, 2023
כל הזמן היינו חולים ולא הבנתי למה!
יש אנשים אשר בבת אחת תופסת אותם מחלה. רגע אחד הם בריאים וחזקים כמו שור ורגע שני הם שוכבים במיטה חולים...
קרא עוד »
נוב 02, 2018
שליטה באמנות הבחירה במוצרי ניקוי באיכות גבוהה
כמומחה מוביל בתחום הניקיון והתחזוקה, אני כאן כדי להדריך אותך בתהליך המורכב של בחירת מוצרי ניקיון...
קרא עוד »
נוב 07, 2023