מגנזיום – מינרל החיים

מגנזיום – מינרל החיים

המגנזיום הוא מינרל חיוני והכרחי לתפקודם התקין של התאים בגוף האדם. הוא אמנם "רק" המינרל הרביעי בדרגת השכיחות בגוף, אבל הוא השני בחשיבותו לאחר הברזל, כך שניתן להבין את משמעויותן של רמות נאותות שלו ברקמות, לצורך פעולתן התקינה של מערכות הגוף השונות. כל פעילותן של המערכות החיוניות, כמערכת החיסון, הלב וכלי דם, מערכת העצבים העצמות והשרירים, נסמכת במידה רבה, על קיומו של מגנזיום בגוף ברמה הנדרשת לפעולה התקינה.

אז מה בעצם צריך לדעת על מגנזיום?

כמחצית מהמגנזיום בגוף האנושי, מרוכז בעצמות. יתרת המגנזיום (כ-50 האחוזים הנותרים) מפוזרת בתאים וברקמות של האיברים השונים. המגנזיום מסייע לגוף בשמירה על תפקודם התקין של העצבים והשרירים (כן, שרירי רגליים ש"נתפסים" בזמן שנת הלילה בהחלט יכולים על מחסור בו), בשמירה על קצב לב תקין, מספק לגוף את התמיכה לתפקודה התקין של מערכת החיסון, ומעורב ומסייע בבניית העצמות. בנוסף לכל אלה, המגנזיום מסייע בוויסות רמות סוכר בדם ואף בשמירה על לחץ דם תקין. מחסור במגנזיום, מקושר, בין שאר התסמינים להפרעות בקצב הלב, אשר לאורך זמן עשויות לגרום לבעיה בכושר התכווצות שריר הלב, ולהוביל לאוטם שריר הלב ולאי-ספיקה.

מה הם הגורמים למחסור במגנזיום?

דיווחים רבים שמקורם במדינות מערביות מתריעים על ירידה בצריכת מגנזיום, בעיקר בשל שינויים בהרגלי התזונה ומעבר למזונות מעובדים/מתועשים, אך גם לאור העובדה שמי ברז הם מקור עיקרי למגנזיום. במדינת ישראל היקף המים שעוברים התפלה הוא גבוה, וכתוצאה מכך גם עליה בשכיחות של מחסור במגנזיום בקרב האוכלוסיה.

לסיכון מרמת מגנזיום נמוכה חשופים בעיקר קשישים. לרוב, מדובר בשילוב של מספר סיבות למצב זה. הראשונה בהן, הינה הקשיים בלעיסה ובפירוק המזון, אשר כשלעצמה יכולה להוביל לחוסרים תזונתיים משמעותיים ולא רק במגנזיום.

הסיבה השנייה, היא הירידה עם הגיל בכושר הספיגה במעי  של מינרלים שונים.

גם נטילת תרופות מסוימות, כתרופות משתנות, דיגוקסין ואף תרופות אנטיביוטיות ספציפיות, בצד מחלות (כסוכרת, לדוגמה), כולן עלולות להוביל לירידה ברמת המגנזיום בגוף, בשל הפרשה מוגברת שלו דרך השתן.

בישראל, כמו במדינות חמות אחרות בעולם, אנחנו חשופים גם להידלדלות ברמות המגנזיום עקב החשיפה הקבועה לחום, הגורמת לאיבוד מוגבר של המינרל דרך הפרשת הזיעה. כמו כן, ידוע כי  מצבי לחץ ומתח ממושכים עשויים לגרום להפרשת מגנזיום מוגברת בשתן, המקושרת לעלייה ברמת הורמון המתח – האדרנלין, וכך גם אורח החיים המודרני (בפרט בישראל רוויית המתח) עשוי להתקשר לירידה ברמת המגנזיום ברקמות.

מה הם מקורות המגנזיום העיקריים?

מקורות המגנזיום העיקריים כוללים בעיקר ירקות עליים ירוקים, אבל גם קטניות, זרעים, אגוזים ודגנים מלאים והמוצרים המבוססים עליהם (למשל מיני מאפה העשויים מקמח מלא). כאמור, מקור נוסף למגנזיום הוא מי הברז, אשר מכילים מגנזיום בריכוזים המשתנים ממקום למקום ברחבי העולם. לכן, השלמת רמות המגנזיום בגוף באמצעות תוספי תזונה שונים, מהווה אפשרות רלוונטית, במיוחד עבור אנשים מבוגרים, אלו הסובלים מבעיות ספיגה (כגון דלקות מעי, צליאק, מעי רגיז וכו'), העוסקים בפעילות גופנית, אנשים שתזונתם אינה מאוזנת ועוד.

בשיתוף אקוסאפ – מפתחת ומשווקת תוספי תזונה ייחודיים המבוססים על פטנטים יחודיים

התוכן בכתבה זו הוא בעל אופי של סקירה כללית בלבד, והמידע בו אינו התוויתי ואינו מהווה המלצה רפואית מוסמכת.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט