העלמת וורידים

לוורידים בולטים ברגליים (דליות וורידים) יש מקור גנטי, אך ההופעה או ההחמרה של התופעה  נגרמת לעיתים בעקבות כניסה להיריון, עמידה או ישיבה ממושכות, הטלת תרופות הורמונליות או כל פעילות נוספת אשר בעקבותיה נוצר לחץ חזק על הפלג הגוף התחתון.  התופעה נחשבת לשכיחה מאוד בקרב מבוגרים ופוגעת בכ-30 אחוז מהאוכלוסייה, בעיקר הנשים (בין 30 ל50  אחוזים של הנשים סובלות או יסבלו במהלך חייהן מוורידים בולטים). אולם רק כ-10 אחוז מהסובלים מהתופעה פונים לטיפולי העלמת וורידים בולטים.

למה חשוב לבצע העלמת וורידים בולטים?

מעבר למראה הלא אסתטי, תופעת וורידים בולטים ברגליים, הקרויה בשפה המקצועית "אי ספיקה וורידית", עלולה להפוך לבעיה רפואית ולגרום לסובלים ממנה כאבים, בצקות, דימומים ופצעים עמוקים. על כך, רוב השיטות להעלמת וורידים בולטים אינן מסתפקות רק בהסרה קוסמטית של הוורידים הבולטים, אלה בטיפול ייסודי במקור הבעיה: הזרמת דם אל הרגליים בשל אי תפקוד של מסתמים חד כיווניים.image001

הסיבה להופעת הדליות הינה כאמור, ההפרעה בפעילות מסתמים חד כיווניים, המשמשים כדי לכוון את זרימת הדם אל הלב ולא לאפשר דליפה של הדם אל הרגליים. כאשר התפקוד של המסתמים משתבש, הדם זורם כלפה מטה, מצטבר בוורידים, מנפח אותם ודוחף אותם לכיוון העור.

התופעה מחמירה בהדרגה. לרוב, בשלבים הראשונים, הסימנים להתנפחות הוורידים אינם בולטים, אומנם ככל שעובר הזמן הוורידים הבולטים גדלים בצורתם ובמספרם, עד שתופסים חלקים נרחבים של הרגל.

העלמת וורידים בולטים – שיטות טיפול

הטיפול השמרני והבסיסי ביותר בתופעה הינו גריבת גרביים או חבישת תחבושת אלסטית, אותם ניתן לרכוש בכל בית המרקחת. אולם, טיפול זה אינו מעלים וורידים בולטים, אלא רק עוצר את החמרתם. בנוסף, השיטה יעילה רק בשלבים הראשונים של הופעת הוורידים הבולטים, כאשר הם עדיין עדינים ומעטים.

שיטת טיפול מקובלת ויעילה בוורידים בולטים הינה הטרשה וורידית, המתבצעת באמצעות החדרת מחט מונחית אולטרסאונד אל הווריד ושחרור לתוכו תמיסה דמוית קצף, אשר יוצרת תגובה דלקתית, אוטמת את הווריד ובסופו של דבר מפרקת ומעלימה אותו. אומנם השיטה נחשבת ליעילה מאוד, לרוב נדרשים מספר טיפולים כדי להעלים את הווריד באופן מוחלט. באמצעות שיטה זאת ניתן לטפל בוורידים נרחבים הן בחלק התחתון (מתחת לברך) של הרגל והן בחלקה העליון (בין הברך אל המפשעה). הטיפול אינו כואב, אינו דורש הרדמה (בדרך כלל) ולא משאיר צלקות. לאחר הטיפול מתבקש המטופל לחבוש תחבושת אלסטית במשך השבוע לפחות.

ניתוח להוצאת וורידים הינו טיפול פולשני שלא מומלץ למטופלים מבוגרים. בתחילת הטיפול, מסמן  רופא המנתח את הוורידים המיועדים להסרה על רגלו של המטופל כאשר הוא נמצא במצב העמידה. לאחר מכן מרדים הרופא את האזור המטופל ומבצע חתכים קטנים בסמוך לוורידים המסומנים. על מנת לשלוף את הוורידים, מחדיר המנתח כלים כירורגיים לתוך החתכים ומושך את השרירים החוצה. שיטת טיפול זו נחשבת ליעילה ביותר בין שלל הטיפולים הקיימים ומעלימה וורידים לטווח ארוך במיוחד. אולם, מכוון שמדובר בניתוח בהרדמה, שיטת טיפול זאת מומלצת במקרים חמורים, במצבים של וורידים גדולים ורבים מאוד.

טיפולים חדשניים בלייזר ובגלי רדיו נפוצים מאוד להעלמת וורידים בחלק העליון של הרגל. כמו כן טיפול לייזר משמש להסרת רשתות נימים (וורידים בולטים קטנים וצפופים). במהלך הטיפול, מוחדר אל הווריד צנתר, הפולט קרינת לייזר או גל רדיו, אשר מחממים את הווריד וגורמים להתפרקותו.

 

מידע נוסף על טיפול להעלמת ורידים

מידע נוסף על בדיקות כלי הדם

 

ביטוח בריאות בעיות רפואיות בריאות הנפש דיאטה ותזונה הריון וילדים וטרינר כושר וספורט כללי לימודי רפואה מוצרי רפואה ובריאות רפואה אסתטית רפואה כירורגית ופנימית רפואה משלימה רפואת עיניים רפואת שיניים
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
איך לבחור נעלי אופניים לרכיבת כביש?
בחירת נעלי אופניים היא חשובה מאוד כאשר אתה מתכנן לרכוב אופניים בכביש, והיא יכולה לשפר את חוויית...
קרא עוד »
ספט 28, 2023
הדברת עכברים – איך זה עובד?
בילדותנו, לפחות אצל חלק מאיתנו, אהבנו לחשוב שעכברים הם דבר מאוד נעים וידידותי. מי לא גדל על מיקי מאוס,...
קרא עוד »
אוק 27, 2021
בעיות עיניים והפתרונות להן
אנשים שמעולם לא סבלו מבעיות עיניים או ראיה מתקשים להבין עד כמה בעיות כאלה עלולות להשפיע על חיי היום...
קרא עוד »
ינו 20, 2015