ייפוי כוח מתמשך

אחד המונחים הרגישים ביותר שקיימים בתחום המשפט ובכלל, הוא מונח של אפוטרופוס. מדובר באדם שבית המשפט מינה אותו כאחראי על עניינו של אדם אחר, אשר הוא מצא שאיננו יכול לקבל החלטות בצורה שקולה ועניינית.

במצב רגיל, אפוטרופוס הוא הורה אשר אחראי לילדיו עד גיל 18 והחל מגיל זה, הם אחראים על חייהם ועל קבלת ההחלטות שלהם. אך ישנם מקרים בהם גם אחרי גיל 18 אחראי אפוטרופוס לעניינו של אדם, זה קורה בדרך כלל במקרים של אנשים עם מוגבלויות אשר אינם יכולים להיות אחראים על ההחלטות שלהם או אם אנשים מבוגרים ששיקול הדעת שלהם כבר איננו צלול.

חשוב להבהיר, אם הדברים שהוא מבצע נתפסים לרעתו של האדם לו הוא אמור לדאוג, הרי שניתן לחקור האם הוא פועל בניגוד לחוק או על פי מה שמותק.

כחלק מתהליך של אפוטרופסות, קיים מה שנקרא ייפוי כוח מתמשך. באופן כללי, כשאדם הוא אפוטרופוס של אדם אחר, יש לו ייפוי כוח מטעם בית המשפט לקבל עבורו החלטות בתחומים שונים, בין אם זה בעניינים כספיים, בריאותיים, תעסוקתיים ועוד. ייפוי כוח מתמשך הוא נוסח אליו מגיעים שני אנשים, קרובי משפחה או חברים, אשר אחד מהם מקבל את הזכות להיות אפוטרופוס של השני, במידה וזה מאבד את היכולת לקבל החלטות.

זה מוכר בעיקר בקרב אנשים שחולים במחלות מסוימות אשר עלולות לגרום להתדרדרות המצב המנטאלי. למשל, כשאדם מתחיל להתמודד עם אלצהיימר או דמנציה, הוא יכול להעניק ייפוי כוח מתמשך לקרוב משפחה או לחבר, כך כאשר מצבו יתדרדר הוא יקבל את האפשרות לקבל בשמו החלטות שונות. זה נכון לגבי ניהול חשבון בנק, ניהול חשבונות, החלטות לגבי אופי הטיפול בו, דיור, ועוד.

מה עושים כשמקבלים ייפוי כוח מתמשך

 

ראשית, ההחלטה צריכה מוסכמת בין הצדדים ומעוגנת במסמך אשר צריך לקבל אישור משפטי. אחרת מיה שמקבל את ייפוי הכוח לא יוכל לפעול שכן הוא לא יוכל להוכיח שאכן קיבל את הסמכות לכך.

שנית, במידה וזה אפשרי, הרי שהאדם שהעניק את ייפוי הכוח, צריך להסביר בבית המשפט מדוע בחר לעשות זאת. הסיבה היא, שלא ייווצר מצב לפיו יתברר שהשינוי בסטטוס נוצר כתוצאה מלחץ חיצוני.

שלוש, יש לשתף את האפוטרופוס בכל הדברים שקשורים לחייו, הוא צריך במה מדובר. במידה וזה אפשרי, הרי שגם האפוטרופוס אמור לשתף אותו בכל תהליך קבלת ההחלטות.

ארבע, חשוב מאוד לבצע פיקוח מלא על האפוטרופוס כך שכל החלטה שלו תיבדק. זאת על מנת לבחון שההחלטות שלו אכן מותאמות לצרכיו של האדם עליו מופקד וכן שהן נובעות מטובתו האישית.

צריך לציין שברוב המקרים, ייפוי כוח מתמשך זה מצב קבוע שלא יכול להשתנות, שכן בדרך כלל מדובר על אנשים שחולים במחלות שאין להן מרפא.

 

ייפוי כוח מתמשך – מידע נוסף

למידע נוסף על ייפוי כוח

 

ביטוח בריאות בעיות רפואיות בריאות הנפש דיאטה ותזונה הריון וילדים וטרינר כושר וספורט כללי לימודי רפואה מוצרי רפואה ובריאות רפואה אסתטית רפואה כירורגית ופנימית רפואה משלימה רפואת עיניים רפואת שיניים
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
אולטרסאונד בטן עליונה – לאבחון בעיות רפואיות
אולטרסאונד בטן עליונה היא בדיקת הדמיה אבחנתית המשתמשת בגלי קול כדי ליצור תמונות מפורטות של האיברים...
קרא עוד »
יול 12, 2023
איך יוגה יכולה לסייע ללידה קלה יותר
היריון הוא אחד מהתהליכים הגופניים המדהימים ביותר שכל אישה זוכה לחוות בשלב כזה או אחר במהלך החיים....
קרא עוד »
אוג 18, 2019
וטרינר בחיפה – מדוע חשוב לבחור וטרינר מתוך העיר
כאשר אנחנו מחפשים בעל מקצוע בתחום מסוים, אחת הנקודות שאנחנו צריכים להתייחס אליהן היא, האם לחפש בעל...
קרא עוד »
נוב 02, 2019