טיפול בפוסט טראומה

טחורים

פוסט טראומה היא הפרעת חרדה אשר נגרמת בעקבות אירוע מובהק. היא יכולה להופיע גם לאחר מספר אירועים חוזרים הקשורים לאותו נושא, כלומר, לאו דווקא אירוע יחיד וחד פעמי. מקור הטראומה הוא באינסטינקט שלנו כבני אדם, אשר גורם לנו להגיב פיזית, או נפשית, לאירוע. טראומות יכולות להיות אירוע המוני כמו פיגוע, הוריקן או רעידת אדמה, והן יכולות גם להיות אישיות מאוד כמו תקיפה, או שוד. לאחר זמן מה הגוף מתרגל לטראומה, ומשאיר לנו רק זכרון ממה שקרה, אך יש אנשים אצלהם הטראומה נשארת קיימת, והגוף חש בצורך להגיב גם לזכרון הזה. בעיה זו נקראת פוסט טראומה.

לעתים תופעות הפוסט טראומה מופיעות זמן מה לאחר המקרה, וזאת משום שהאדם שנפגע מפעיל מנגנון של הדחקה, אשר מסייע לו להתמודד (או לא להתמודד) עם הזכרונות מהאירוע.

לגעת בכאב

טיפול בפוסט טראומה מתחיל קודם כל באבחון שלה, כלומר, יש לברר האם בעברו של החולה היה קיים אירוע טראומטי שגרם לגוף להגיב. כאשר אדם סובל מפוסט טראומה, הוא חווה סימפטומים שונים אשר ניתן לחלקם לשלוש קבוצות:

  • הקבוצה הראשונה כוללת סימפטומים של ערנות מוגברת. בין היתר ניתן להבחין גם בעצבנות, קשיי ריכוז ותגובות קיצוניות למצבים שונים.
  • הקבוצה השנייה מתייחסת אל האופן שבו קיימת הטראומה בחייו של המטופל. יש מי שרואה את האירוע הטראומטי באופן תמידי במחשבותיו, ויש מי שחולם שוב ושוב על המקרה. הגוף מתעורר ומגיב גם כאשר נתקלים בגירויים המזכירים את האירוע באופן ישיר או עקיף.
  • הקבוצה האחרונה כוללת בתוכה את כל מה שקשור להימנעות מהטראומה. המטופל יבחר להימנע בכל דרך אפשרית מגירויים המזכירים לו את האירוע. בתוך כך, הימנעות מאנשים שנכחו במקום, דחיית מחשבות בנושא, מצב של שכחה חלקית לגבי הטראומה, ועוד.

מאיפה מתחילים?

לאחר שאדם מאובחן כסובל מפוסט טראומה, ניתן לסייע לו באמצעות מספר דרכים. טיפול פסיכולוגי הוא אחת הדרכים הנפוצות ביותר כדי לטפל בנפגעי פוסט טראומה, והוא כולל חזרה אל המקרה וניסיון לגרום לגוף להבין שמדובר באירוע שכבר קרה בעבר. באמצעות כך מנסים המטפלים לבטל את התגובות הרגשיות והפיזיות לטראומה (כלומר, הפוסט טראומה). לטיפול פסיכולוגי מתלווה בדרך כלל גם טיפול תרופתי אשר מקל על ההתמודדות מול הגוף. שיטה נוספת שקיימת בעולם הרפואי עושה שימוש בטכנולוגיה הנקראת EMDR, אשר עובדת על גירוי העיניים או התחושות, ועל הפיכתן של חוויות וזכרונות שליליים לחיוביים. באמצעות כך יכול הגוף להשתחרר מהצורך המתמיד להתמודד עם הטראומה.

ביטוח בריאות בעיות רפואיות בריאות הנפש דיאטה ותזונה הריון וילדים וטרינר כושר וספורט כללי לימודי רפואה מוצרי רפואה ובריאות רפואה אסתטית רפואה כירורגית ופנימית רפואה משלימה רפואת עיניים רפואת שיניים
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
קמגרה משרד הבריאות – למה חשוב לקבל אישור?
מי שמכיר את התחום של מוצרי מין, יודע שישנם הרבה מאוד תוספים, חומרים, ספריי, כדורים ודברים אחרים בהם...
קרא עוד »
אפר 29, 2022
הידרונפרוזיס – המדריך המלא
מה זה בכלל הידרונפרוזיס? מהם הסימפטומים ואיך ניתן לטפל? כל התשובות בהמשך מאמרנו זה מה זה...
קרא עוד »
נוב 19, 2023
באילו מקרים מבצעים השתלות שיניים?
במרפאות השיניים יש כיום מגוון פתרונות דנטליים מותאמים לכל מצב ושן. במקרים בהם יש שיניים שצברו נזקים...
קרא עוד »
דצמ 26, 2021