הידרונפרוזיס – המדריך המלא

הידרונפרוזיס

מה זה בכלל הידרונפרוזיס? מהם הסימפטומים ואיך ניתן לטפל? כל התשובות בהמשך מאמרנו זה

מה זה הידרונפרוזיס

מחלת ההידרונפרוזיס, שנקראת בעברית מיימת בכליה, היא מחלה שבה הכליות נפוחות או מתוחות כתוצאה מאי ניקוז של השתן החוצה מהכליות. מצב זה הוא תוצאה של חסימה שנוצרת בכל מקום שהוא במערכת השתן בין הכליות לבין שלפוחית השתן. לשם ההמחשה, דמיינו שמערכת השתן היא מערכת המים הביתית שלכם. כאשר יש סתימה במערכת המים, המים לא יכולים להתנקז כראוי והם נותרים עומדים בכיור. אז במקרה של מיימת הכליה, הכליה מהווה את הכיור שלא מתנקזים ממנו המים.

הסימפטומים

הסימפטומים הנפוצים ביותר של הידרונפרוזיס הם כאבים באיזור הגב או המותן בצד החסום, צורך תכוף במתן שתן וכאבים בזמן מתן השתן, בחילות, הקאות, חום ונפיחות בבטן. כמובן, חריפות הסימפטומים היא בהתאם לחסימה. כלומר, ככל שהחסימה גדולה יותר, כך הסימפטומים יהיו חריפים יותר.

לגורם החסימה ולמקום החסימה יש השפעה רבה על הסימפטומים ועל קצב ההתפתחות שלהם. לדוגמה, כאשר מדובר על אבן בכליה, החסימה תהיה מהירה והופעת הסימפטומים תהיה מהירה גם כן. לעתים בתוך שעות ספורות בלבד. לעומת זאת, אם החסימה נובעת לדוגמה מגידול שמתפתח לאט יותר, גם הופעת הסימפטומים תהיה איטית יותר – במשך שבועות ואפילו חודשים ספורים.

הגורמים

ישנם גורמים שונים, שיכולים להוביל למצב של הידרונפרוזיס. לפניכם הגורמים העיקריים שבהם:

  • בעיה התפתחותית של הכליה
  • גידול
  • אבן בכליה
  • לחץ שמופעל על ידי וריד או עורק על השופכן
  • פציעה או זיהום
  • מום מולד
  • קריש דם
  • הגדלה של בלוטת הערמונית

אפשרויות טיפול

הטיפול הניתן להידרונפרוזיס משתנה בהתאם לחומרת המצב ובהתאם למה שגרם לו. בתור התחלה, יש לנקז את הנוזלים מהכליה ואופן הניקוז מותאם למיקום החסימה ולחומרת המצב. כלומר, לעתים ניתן להסתפק בהחדרת צינורית קטנה ולעתים יש להחדיר קטטר אל שלפוחית השתן ולעתים אף להחדיר צינורית ישירות אל הכליה. לאחר מכן יש לטפל בגורם לבעיה וטיפול זה מתבצע בדרך כלל באמצעות ניתוח. על פי רוב, במטרה להסיר גידול או אבן שחוסמים את המעבר.

ביטוח בריאות בעיות רפואיות בריאות הנפש דיאטה ותזונה הריון וילדים וטרינר כושר וספורט כללי לימודי רפואה מוצרי רפואה ובריאות רפואה אסתטית רפואה כירורגית ופנימית רפואה משלימה רפואת עיניים רפואת שיניים
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
ניתוח הגדלת חזה
היום ניתן למצוא נשים בכל הגילאים אשר מעוניינות לבצע ניתוח להגדלת החזה. מדובר על ניתוח פשוט יחסית, אשר...
קרא עוד »
אוג 21, 2017
כיצד רפואה סינית יכולה לעזור לנו בחיים
אחרי שנים רבות בהם הרפואה המערבית, הקונבנציונאלית שלטה בכיפה ללא עוררין, בעשורים האחרונים יותר ויותר...
קרא עוד »
יונ 08, 2016
כל מה שרציתם לדעת על אבנים בכליות
אבנים בכליות זהו מצב שמטריד לא מעט אנשים היום בישראל וניתן למנוע אותו וזאת אם יודעים לעקוב אחר מספר...
קרא עוד »
ינו 05, 2021