זמן הפסקה – על משחקי רצפה וקופסא
מהי הדרך הנכונה לנצל הפסקה ומה משמעותה של הפסקה בזמן הלימודים או העבודה, כיצד אפשר לכוון את זמן ההפסקה לפעילות נעימה וגם להרוויח ידע בזמן זה.
הפסקות בית ספר כדרך חיים
לימודי בית הספר מתחילים בגיל צעיר ומגדירים מסגרת זמנים ברורה לזמן שיעור ולזמן הפסקה, עם השנים לומדים הילדים, התלמידים, לכוון את עצמם ואת יכולת הריכוז שלהם לפי מסגרת הזמנים הזאת. בזמן שחלק מההפסקות קצרות ומאפשרות התרעננות קצרה, ישנה גם הפסקה גדולה שבמהלכה התלמידים אוכלים בנחת את ארוחת ופנויים לעשות ככל העולה על רוחם בזמן שנותר, כאשר משחקי רצפה ופעילויות חברתיות אחרות מאפשרות להם הסחת דעת טובה.
ללמוד לעצור
הפסקות אלה המוגדרות במערכת השעות של יום הלימודים מלמדות כי יש לקחת פסקי זמן אחרי פעילויות ארוכות ומאומצות כדי לאפשר למוח לנוח, לרענן את עצמו, לחדש את האנרגיות ולחזור לעסוק בפעילות. כאשר אנשים מוותרים על הפסקות, נוצרת שגרה שוחקת ביום עבודתם ועלול להתפתח גם תסכול רב.
לנצל את הזמן כראוי
אומנם השיעורים מייגעים ומעייפים אך אין זה אומר שאת זמן ההפסקה ראוי לבזבז ללא מעש או לבהות בניידים כפי שעושים רוב התלמידים בימינו. מטרתן של ההפסקות הארוכות היא בין השאר ללמד ניצול הולם של זמן פנוי, יצירת אינטראקציות חברתיות ופריקת מתח ועייפות בהחלפת אנרגיה חיובית ומרעננת.
דרך הפעולה כדי לעודד תלמידים לצאת מהכיתה ולהניע את עצמם בזמן ההפסקות, בתי ספר רבים מנצלים את שטחי המדרכות ומציירים עליהם משחקים כמו קלאס, שחמט גדול, איקס-מיקס-דריקס ובעזרת אביזרים גדולים משחקים הילדים בזמן ההפסקות. משחקי קופסה ופאזלים גדולים יכולים לשמש את הילדים למשחקים בתוך הכיתות ובשטחים מוגדרים בחוץ. חברות מקצועיות בתחום ODT ומשחקי חוץ ישמחו לסייע ולספק משחקים מתאימים.
כתיבת תגובה