מיינדפולנס – מה זה ואיך לתרגל את זה?

מיינדפולנס – מה זה ואיך לתרגל את זה?

בשנים האחרונות, אנחנו יכולים לראות עלייה ניכרת במספר האנשים שמדריכים במיינדפולנס או עוסקים בו באופן קבוע. אפשר למצוא לא מעט בתי ספר, מועדונים, מתנ"סים, מכוני כושר ומקומות נוספים שמציעים חוגי מיינדפולנס מסוגים שונים, בין אם זה לקבוצות גדולות ובין אם זה לקבוצות קטנות. 

מיינדפולנס, המוכר בעברית בשם קשיבות, זה תחום שנועד לתרגל את הגוף והנפש להיות מודעים לרגע הקיים, הנוכחי, מבלי להיות שיפוטי אליו. כלומר, להיות מסוגל לקבל את הרגע מבלי לשפוט אותו לטוב או לרגע, אלא לחקור אותו בהיבטים של כאן ועכשיו. 

השימוש בתרגול זה נועד לשנות את תפיסת המציאות שלנו, את האופן בו אנחנו חווים את העולם ואת הרגע הקיים. ככל שאנחנו מצליחים יותר להגיע אל מצב תודעתי שכזה, כך אנחנו יכולים לחוש תחושה של איזון, שלווה ושחרור. 

המקור של מיינדפולנס מגיע ממדינות המזרח הרחוק, שם אנשים עוסקים בתחום זה כבר מאות שנים. רק במאה ה-20, החל התחום להיכנס גם במדינות מערב. מעבר לחוגים וקבוצות שמתרגלות את התחום, הרי שהוא גם נבחן ונחקר במחקרים אקדמאיים, ואף משולב בצורות שונות בתחום הפסיכולוגיה המעשית. 

למה זה טוב וכיצד מתרגלים מיינדפולנס?

מיינדפולנס, כאמור, נועד לעזור לנו לתרגל מודעות ולחוות את הרגע הנוכחי מבלי להיות שיפוטיים כלפיו. בין היתר, זה עוזר לנו לייצר ויסות רגשי בצורה נכונה, להתמודד עם חרדות ומתחים, דיכאון, וכן להתמודד עם הפרעות שינה והפרעות אחרות שמשפיעות עלינו. 

היום אנחנו יכולים למצוא תרגולי מיינדפולנס בלא מעט מקומות, כולל בתי ספר, בתי חולים, בתי עסק רבים, מוסדות שיקום, קבוצות ספורט ועוד. 

התרגול הוא מאוד פשוט וכל אחד יכול לעשות אותו בעצמו או באמצעות מדריכים שמתמחים בכך. הוא נעשה דרך התמקדות בנקודה מסוימת בהווה, התמקדות שדורשת ריכוז על מנת שלא לברוח לעבר או לעתיד. הרעיון הוא לחשוב כל הזמן על הרגע הנוכחי ולא ללכת לאיבוד במחשבות, לא לשפוט אותן ולא לבקר את עצמנו. התרגול נעשה דרך חשיבה על ההווה, ויכולת להתרכז בכך כל הזמן. 

כתיבת תגובה

סגירת תפריט