מתי נדע שיש לנו תסמיני עצירות שמצריכים ללכת לרופא?

עצירות כרונית

ציפייה מורטת עצבים לשירותים עשויה להצביע על בעיה בריאותית. עצירות היא הפרעה ביציאות ורבים מאתנו יחוו עצירות בתקופות שונות במהלך החיים.
לרוב מדובר בתופעה ששכיחה בעקבות שינויים תזונתיים, מחסור בסיבים או לחץ והשפעות שונות על תנועת המעיים. ברוב המקרים זהו תסמין ולא מחלה, אבל אין ספק שעצירות היא תופעה מטרידה במיוחד כאשר היא חוזרת על עצמה או נמשכת לאורך זמן.

יש מי שסובלים מעצירות שנמשכת אפילו מעל לשבועיים שלושה ובמידה והעצירות נמשכת פרק זמן כזה או מלווה חלילה בכאבים עזים או דם בצואה חשוב מאוד לפנות לרופא על מנת לבצע בדיקה או לבחון אופציה לסיום העצירות.

מהם הרגלי היציאה שלכם?

כדי להבין אם אתם סובלים מעצירות חשוב לעקוב אחר הרגלי היציאות על מנת לזהות מתי יש עיכוב ביציאות הקבועות. הסיבה לכך היא שיש אנשים שיש להם תנועת מעיים מדי יום ואפילו פעמיים ביום בעוד אחרים חווים יציאות רק פעמיים שלוש בשבוע ולכן, מי שרגילים ביציאות יומיומיות עשויים לדאוג מהיעדר יציאות של מספר ימים לעומת מי שמורגלים בתדירות נמוכה יותר וישימו לב לכך כעבור תקופה ארוכה יותר.

הגורמים הנפוצים לעצירות כרונית

עצירות יכולה להופיע בכל גיל ובכל תקופה, אך חשוב לדעת שלעיתים מדובר בתופעה המושפעת מתנאים גנטיים והיא גם שכיחה יותר אצל אנשים מבוגרים שהינם בעלי חילוף חומרים איטי משל אנשים צעירים. נשים סובלות מעצירות יותר מגברים בעיקר בתקופות של הריון, אחרי לידה או בתקופות של שינויים הורמונאליים (למשל, בגיל המעבר).

להרגלי התזונה השפעה משמעותית על תדירות היציאות ועל מנת לעודד יציאות ולמנוע תופעה של עצירות חשוב להקפיד על תפריט עשיר סיבים. יש לקחת בחשבון שעצירות עשויה להיות תופעת לוואי של תרופות מסוימות כמו גם תופעות נירולוגיות, הפרעות אכילה, תת פעילות של בלוטת התריס, מצב של עודף סידן בדם.

מתי חשוב לגשת לבדיקה אצל הרופא?

עצירות ממושכת או המלווה בתופעות מדאיגות עשויה להצביע גם על בעיות מעי הגס ולגרום לסיבוכים מטרידים כמו טחורים, סדקים אנאליים ואפילו בעיות ברצפת האגן ובשלפוחית השתן. עצירות באה לידי ביטוי גם בתופעה של בטן נפוחה וכאבי בטן עזים.
כדאי לגשת לרופא על מנת להבין מהם הגורמים לבעיה בין אם מדובר בשינויים בהרגלי התזונה, התייבשות, חוסר פעילות גופנית או לחץ נפשי שיכול להפריע לפעולת המעיים, על מנת לטפל תסמיני עצירות.
ברוב המקרים יש לחכות בסבלנות ולזרז את תנועת המעיים באמצעות פעילות גופנית ואפילו חוקן לריקון הצואה, סיבים תזונתיים, רגיעה, הוספת פירות וירקות לתפריט ובעיקר אכילת שזיפים מיובשים, נוזלים חמים במיוחד בשעות הבוקר.

לרוב ההמלצות של הרופא יכללו גם הימנעות מקפאין שמאוד מייבש ותרגילים מיוחדים לדחיפת הצואה, צמצום מוצרי חלב וצריכת מוצרי פרוביוטיקה.
במקרים מסוימים, בהמלצת הרופא, יתכן שיהיה צורך בתרופות או תוספי תזונה להאצת פעולת המעי כמו משלשלים למיניהם הבטוחים לשימוש או גליצרין – מוצרים אלה יכולים להקל על עצירות בצורת קפסולות, סירופ או כפתילות.
יתכן שהרופא ימליץ גם על בדיקות כמו קולונוסקופיה לאבחון עצירות כרונית (ארוכה מ-3 שבועות או כזו שמופיעה פעמיים ב-3 חודשים). החשש של רופאים הוא שהעצירות עשויה לבשר על חסימת מעיים או חלילה סרטן המעי הגס או בעיות בפי הטבעת. לעיתים נזק עצבי עשוי להוביל לעצירות וכן על חולשה בשרירי האגן או בעיה הורמונאלית, סוכרת וכדומה.
במידה והעצירות נמשכת או חלילה הבחנתם בדימום בפי הטבעת, חשוב לפנות מיד לרופא על מנת להתייעץ עמו ולקבל הפניה לבדיקות או המלצות כיצד לסיים את העצירות ולמנוע את חזרתה בעתיד.

ביטוח בריאות בעיות רפואיות בריאות הנפש דיאטה ותזונה הריון וילדים וטרינר כושר וספורט כללי לימודי רפואה מוצרי רפואה ובריאות רפואה אסתטית רפואה כירורגית ופנימית רפואה משלימה רפואת עיניים רפואת שיניים
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
בוטוקס במצח, מתי זה נדרש?
המצח הוא לעתים קרובות אחד האזורים הראשונים להראות סימני הזדקנות. קמטים וקמטוטים יכולים להיווצר עם...
קרא עוד »
יול 11, 2023
התמודדות עם סטרס
מרבית האנשים כיום חיים את חייהם באופן תובעני למדי. מרבית האנשים משלבים בין קריירה, זוגיות, ילדים ועוד....
קרא עוד »
אוג 06, 2020
רענון עזרה ראשונה – חשוב לדעת מה לעשות במקרי חירום
באמצעות קורס קצר של רענון עזרה ראשונה ניתן ללמוד בחזרה כל מה שצריך על הגשת עזרה ראשונה במקרי חירום....
קרא עוד »
אפר 27, 2021