בדיקה לבלוטת התריס

בדיקה לבלוטת התריס

בלוטת התריס מצויה בבסיס הצוואר של כל אדם, ממש מתחת לפיקת הגרון. אנשים רבים מכירים את הבלוטה גם בשם בלוטת התירואיד או בלוטת המגן. רוב האנשים כלל אינם מודעים למיקומה של הבלוטה או לתפקיד החיוני שלה בחיינו, אך ברגע שיש בעיה כלשהי בתפקוד התקין של הבלוטה, הדבר משפיע על כל איכות החיים. אנשים רבים מגלים כי הם סובלים מקשריות בבלוטת התריס, כאשר השכיחות של התופעה עולה עם הגיל. ישנו קשר בין התופעה לבין אזורים שנחשבים לעניים ביוד. כמו כן, התופעה בעלת הקשר גנטי, לכן אם מישהו במשפחה שלכם סובל מהתופעה, ישנו סיכון גדול יותר כי גם אתם תאלצו להתמודד עמה בזמן כלשהו בעתיד. נקודה חשובה נוספת שכדאי לדעת, היא העובדה שהתופעה מופיעה בשכיחות גבוהה יותר אצל נשים, לכן הן נמצאות בקבוצת סיכון גדולה יותר מגברים.

בדיקה לבלוטת התריס – מהי החשיבות שלה?

כאמור, נשים רבות סובלות מהבעיה של קשריות בבלוטת התריס, לכן חשוב להקפיד על בדיקה תקופתית במטרה לאבחן את המצב בזמן. מדובר למעשה על קשריות קטנות, אשר ניתן למשש באמצעות בדיקה ידנית. אך על מנת לקבל אבחון מדויק יותר, מומלץ לבצע בדיקת אולטרסאונד ייעודית. במידה והבדיקה יוצאת חיובית, חשוב לפנות אל רופא שמתמחה בתחום האנדוקרינולוגיה, לצורך בירור מעמיק יותר. חשוב להבין כי בדיקה לבלוטת התריס נועדה לשלול גידולים ממאירים, היות ולא מעט אנשים עלולים לגלות את הגידול בשלב מאוחר מידי, במידה והם לא יקפידו על בדיקות תקופתיות. כמו כן, הבדיקה נועדה לגלות פעילות יתר של בלוטת התריס. בחלק מהמקרים, הקשריות יוצרת לחץ על קנה הנשימה או איברים סמוכים אחרים, לכן חשוב לטפל במצב בצורה המהירה והיעילה ביותר. כמו כן, במידה והקשריות יגדלו, הדבר יתבטא בשינוי המראה החיצוני, דבר שיכול לגרום ללא מעט תחושות לא נעימות עבור המטופל.

נקודות חשובות נוספות לגבי בדיקה לבלוטת התריס

כאמור, בדיקת אולטרסאונד של בלוטת התריס FNA נועדה לאבחן קשריות, לכן חשוב לבצע אותה בזמן במידה וקיים חשש לתופעה. בדרך כלל, במידה והבדיקה יוצאת חיובית, ניתן יהיה לראות קשריות בגודל שעולה על 1 ס"מ, או לחילופין, קשריות בעלת מאפיינים שעלולים להיות חשודים בתור גידולים ממאירים. במקרים כאלו, חשוב לבצע בדיקת ניקור FNA, הכוללת שאיבה של תאים מתוך הקשרית. תוצאות הבדיקה יכולות לכולל מספר אופציות שונות, כגון- שפיר, תשובה לא חד משמעית, חשד לגידול או גידול ממאיר. מומלץ לבצע את הבדיקה, על מנת למנוע ניתוחים מיותרים.

ביטוח בריאות בעיות רפואיות בריאות הנפש דיאטה ותזונה הריון וילדים וטרינר כושר וספורט כללי לימודי רפואה מוצרי רפואה ובריאות רפואה אסתטית רפואה כירורגית ופנימית רפואה משלימה רפואת עיניים רפואת שיניים
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
פסוריאזיס
למחלת פסוריאזיס ששמה הנוסף הוא ספחת, ישנם תסמינים ידועים, כגון: פריחה על הגוף, גרוד כאשר על העור יש...
קרא עוד »
דצמ 20, 2017
רופא או אחות: ניתוח השוואתי
תחום הרפואה מציע קריירות מתגמלות רבות, שתיים מהן משמעותיות במיוחד: רופא (MD) ואחות מוסמכת (RN). שניהם...
קרא עוד »
יול 17, 2023
הדברה ירוקה – בואו נבהיר את הנושא
בעבר כל סוגי ההדברות עבור כל סוגי המזיקים היו באמצעות חומרים כימיים שהם קטלניים. אך בשנים האחרונות יש...
קרא עוד »
נוב 22, 2021