כל מה שצריך וחשוב לדעת על סרטן העור

סרטן העור

סרטן העור הינו הסרטן השכיח ביותר בישראל, כאשר למעלה מ-10,000 איש מאובחנים מדי שנה באחת מהמחלות הממאירות הנכללות בקבוצת סרטני העור. בשנים האחרונות, מדווח על עלייה מתמדת בשכיחות הופעתם של סוגי סרטן העור השונים בכל רחבי העולם, וזאת לנוכח לשינויי האקלים הנובעים כתוצאה מדלדול שכבת האוזון ההופך את החשיפה לקרני השמש (קרינת UV) למסוכנת יותר מאי פעם.

סוגים של סרטן העור

סרטן עור הוא למעשה הגדרה כללית למספר סוגים שונים של סרטן הנוצר כתוצאה מהתרבות בלתי מבוקרת של תאי עור, כאשר בין יתר סוגי סרטן העור נכללים:

  • סרטן תאי הבסיס (BASAL CELL CARCINOMA) – סוג הסרטן השכיח ביותר בקבוצת סרטני העור (כ-95% ממקרי סרטן העור הינם סרטן תאי הבסיס). סוג זה של סרטן, מתפתח באיטיות באזורי הגוף החשופים לשמש ובמקרים מסוימים הוא עלול להופיע בצורת כיבים (כלי דם) בתוך הגידול.
  • סרטן תאי הקשקש (SQUAMOUS CELL CARCINOMA) – סוג זה של סרטן מתפתח בשכבת האפיתל של העור ו/או ברקמות הריריות בגוף. ברוב המקרים גידולי תאי הקשקש נוצרים על גבי העור ובמקרים מסוימים הגידול עלול להתפשט גם לבלוטות הלימפה ולאיברים אחרים בגוף.
  • מצב טרום סרטני (ACTINIC KARATOSIS)- מצב טרום סרטני מתאפיין בהופעתם של כתמים מחוספסים בגוון אדום וחום באזורי העור השונים בגוף החשופים לשמש. כתמים אלו מכונים כמצב טרום סרטני מכיוון שהם עלולים להפוך לסרטן עור מסוג סרטן תאי הקשקש.
  • מלנומה (MALIGNANT MELANOMA) – סוג זה של סרטן נחשב לסרטן העור הקטלני ביותר. בישראל, מדי שנה, מאובחנים למעלה מ-1,300 איש בסרטן עור מסוג מלנומה, כאשר אבחון מקדים של המחלה יכול להציל חיים. מלנומה הינו גידול סרטני ממאיר המופיע בגוון חום כהה עד שחור שמקורו בתאים המונוציטים המצויים בעור. הסימפטומים באמצעותם ניתן לאבחן מלנומה כוללים: שינוי בגודל שומות המופיעות על גבי העור, צורה א-סימטרית של שומות בעור, גובה השומה וגוון השומה.

הגורמים העיקריים לסרטן עור

הגורם העיקרי לסרטן עור הינו חשיפה ממושכת ולא מבוקרת לקרינת השמש (קרינת UV), כאשר בקבוצת הסיכון נמנים בעיקר נשים וגברים בעלי עור בהיר. יחד עם זאת, סוגים שונים של סרטן עור יכולים להתפתח גם בקרב נשים וגברים בעלי עור כהה, כאשר בין יתר הגורמים להיווצרות סרטן עור נכללים גורמים חיצוניים כגון: חשיפה לא מבוקרת לקרנית השמש, שימוש תכוף במתקני שיזוף מלאכותיים, חשיפה ממושכת לעשן סיגריות וזיהום אוויר. באמצעות נקיטה של מספר פעולות פשוטות במהלך שהותכם תחת קרני השמש (איתור מקורות צל, שימוש בקרם הגנה, חבישת כובע רחב שוליים ולבישת בגדים ארוכים), ניתן להקטין באופן משמעותי את הסיכון להיווצרות סוגים שונים של סרטן העור, לרבות, מלנומה. 

חשיבותו של האבחון המוקדם

אבחון מוקדם של כל אחד מסוגי סרטן העור, מאפשר את קבלתו של הטיפול הנכון המגדיל בצורה משמעותית את סיכויי הריפוי וההחלמה. ברשימת הסימנים מעוררי החשד להיווצרות סוג כזה או אחר של סרטן העור נכללים סימנים כגון: הופעתם של נקודות חן חדשות באזורי הגוף השונים, שינויים בגודל ובצורה של שומות קיימות בשטח העור, פצע עורי שלא נרפא ושינוי בגוון של נקודות חן קיימות. סימנים אלו ניתנים לאבחון במסגרת בדיקה עצמית אותה מומלץ לקיים אחת לחודש לערך בעזרת מראה ובסביבה מוארת היטב. במידה ואתם מזהים סימן מחשיד מבין הסימנים המופיעים לעיל, אנו ממליצים לכם לגשת בהקדם לבדיקה מקיפה אצל רופא עור מומחה לאבחון מוקדם של סרטן העור. כמו כן, אנו ממליצים לכל אדם לבצע בדיקה שגרתית (אחת לשנה בקרב נשים וגברים בעלי עור כהה ואחת לחצי שנה בקרב נשים וגברים בעלי עור בהיר) אצל רופא עור מומחה במסגרתה נערכת ביקורת שומות ונקודות חן המופיעות על העור. אבחון של כל סוגי סרטן העור מתאפשר במסגרת ביופסיה (דגימת רקמה) הנשלחת לבדיקה מיקרוסקופית.

טיפול בסוגי סרטן עור

טיפול בסרטן העור מתאפשר כיום באמצעות שיטות טיפוליות שונות הנקבעות בהתאם למספר גורמים כגון: סוג הסרטן, מיקומו של הסרטן, גילו הכרונולוגי של החולה ולעובדה האם מדובר בסרטן עור ראשוני או חוזר, כאשר דרכי הטיפול בסוגי סרטן העור השונים נקבעות על ידי רופא עור מומחה.

ביטוח בריאות בעיות רפואיות בריאות הנפש דיאטה ותזונה הריון וילדים וטרינר כושר וספורט כללי לימודי רפואה מוצרי רפואה ובריאות רפואה אסתטית רפואה כירורגית ופנימית רפואה משלימה רפואת עיניים רפואת שיניים
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
קמפוס ברושים
קורס רפואה אלטרנטיבית, יכול לכלול שיטת שונות של שיטות שמערבות מגע, אמנות ותנועה. גם עבודה עם היגיון...
קרא עוד »
מרץ 18, 2018
עיצוב הגוף: האימונים המומלצים ביותר
השגת גוף חטוב ובריא היא מטרה משותפת לאנשים רבים המעוניינים לשפר את הכושר הגופני שלהם. אמנם אין גישה...
קרא עוד »
יונ 17, 2023
פסים למניעת החלקה
בלא מעט מבנים, בין אם אלה מבנים ציבוריים, מסחריים, מבני חינוך, מבני בריאות ומבנים אחרים, אנחנו יכולים...
קרא עוד »
פבר 14, 2018