תזונה ותרומתה במלחמת סרטן הלבלב

תזונה ותרומתה במלחמת סרטן הלבלב

לצד הטיפולים הסטנדרטיים לטיפול בסרטן הלבלב בשלביו השונים, בשנים האחרונות ניתן למצוא גם הצעות טיפול נוספות או נלוות לטיפולים הרפואיים, הנוגעות לתזונה. במאמר הזה נשתדל להציג בפניכם את הגישות וסוגי המזון העיקריים בתחום.

מהו סרטן הלבלב?

זהו סוג סרטן אלים אשר נוצר כאשר תאים סרטניים מתפתחים ברקמות הלבלב. סרטון זה נחשב לאלים מכיוון שהוא מתגלה לרוב בשלבים מאוחרים יחסית להתפתחותו. בין הגורמים האפשריים לסרטן הלבלב ניתן למנות: עישון, סוכרת, השמנה, דלקות שונות בלבלב או מחלות סרטן אחרות.

לסרטן הלבלב קיימים טיפולים מגוונים, בעלי מטרות שונות, החל מריפוי מלא ועד להעלאת איכות חיים. סוג הטיפול ופוטנציאל הסיוע שלו לאדם תלוי בגורמים רבים ובין היתר, בסוג הסרטן ובשלב בו התגלה.

תזונה והקשר שלה לסרטן הלבלב

ראשית, על פי האגודה הישראלית למחלה בסרטן, שמירה על שמקל תקין (דבר הקשור בקשר ישיר להשמנה) הינו אחד הפרמטרים העיקריים המסייעים להפחתת הסיכון לחלות בסוגי סרטן מסוימים, לרבות סרטן הלבלב. זאת משום שמשקל עודף נמצא כמגביר מסלולים מטאבוליים בגוף המעלים את הסיכון לחלות בסרטן.

שנית, קיימים ממצאים נוספים המצביעים על קשר אפשרי בין צריכת מזונות מסוימים לבין מלחמה יעילה בסרטן הלבלב. אחד המזונות הבולטים בהקשר זה הינו תבלין הכורכום (כורכמין) שנמצא במחקרים כפועל נגד מחלות סרטן שונות. הכורכומין יכול לעקב תהליכים שונים הנוגעים להתפתחות תאי הסרטן. צמח נוסף שיכול לסייע הינו גדילן מצוי המוכר כתרופה מסורתית לטיפול בכבד ובלבלב. כמו  כן, יש כאלה הטוענים כי צריכת אצות ים מסוימות, עלי גפן, רוזמרי או מרווה יכולים לסייע בריפוי מחלת הסרטן.

  • יש לציין כי לפני השימוש בצמחים אלה או אחרים יש להיוועץ ברופא\ה, שכן יעילותם תלויה במגוון רחב של גורמים וביניהם שלבי המחלה, מאפייני האדם, הרגליו ושאר נתונים בריאותיים.

למרות ההסתייגויות, מה ניתן ללמוד מן הממצאים שהוצגו לעיל אודות הקשר בין תזונה למלחמה בסרטן הלבלב?

הקשר בין דיאטות שונות למלחמה יעילה בסוגים שונים של סרטן נחקרת בהקשרים שונים, בייחוד כשמדובר בסרטן הלבלב, הנמצא באיבר שלו תפקיד כה חיוני למערכת העיכול. בפרט, לעיתים קרובות אנשי רפואה מונחים להפנות את המטופלים הלוקים בסרטן הלבלב להצטרף למחקרים קליניים, כלומר כאלה שאינם עושים שימוש בתרופות או שיטות טיפול סטנדרטיות בהכרח לטיפול במחלה או שמנסים טיפולים חדשניים, ע"מ להעלות את סיכויי ההישרדות, או את איכות החיים של המטופלים וכד'. ייתכן מאוד, שחלק ממחקרים קליניים אלה מתבססים כבר בימינו על שינוי תזונתי וצריכת מזונות מסוימים, ע"מ לחקור מהו תפקיד המזון בכל הנוגע למלחמה בסרטן הלבלב.

ביטוח בריאות בעיות רפואיות בריאות הנפש דיאטה ותזונה הריון וילדים וטרינר כושר וספורט כללי לימודי רפואה מוצרי רפואה ובריאות רפואה אסתטית רפואה כירורגית ופנימית רפואה משלימה רפואת עיניים רפואת שיניים
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
3 עובדות חשובות על טיפול באקנה
רוב האנשים אינם מודעים לכך כי 80% מכלל האוכלוסייה הכללית הנמצאת בין הגילאים 12 – 25 סובלים מאקנה בדרגת...
קרא עוד »
אוג 14, 2018
מעלון למדרגות
מעלון למדרגות נחשב לאחד הפתרונות המושלמים ביותר, עבור כל אדם המתקשה לעלות או לרדת במדרגות. זהו פתרון...
קרא עוד »
מאי 06, 2020
איך מחטאים נגד קורונה?
טוב, כולנו כבר יודעים שנגיף קורונה הוא לא דבר חולף והוא ממשי ואמיתי. החיים שלנו השתנו מאד כניסתו של...
קרא עוד »
אוק 18, 2020