קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)

קרע רצועה צולבת אחורית  (PCL)

בכל אחת מהברכיים מצויות צמד רצועות צלובות (רצועה קדמית ורצועה אחורית) העשויות מרקמה חזקה, כאשר התפקיד הפיזיולוגי של כל אחת מהרצועות הצולבות הוא לשמור על כל חלקי מפרק הברך ולחבר בין העצמות. קרע באחת מהרצועות עלול להוביל לכאב, לנפיחות, לקשיים בהליכה וצליעה קלה ולתחושת רפיון חוסר יציבות של הברך. 

קרע ברצועה הצולבת אחורית הוא פחות נפוץ מקרע ברצועה הצולבת הקדמית ובמקרים מסוימים הוא גם מוביל לפחות תחושת כאב בהשוואה לקרע ברצועה הצולבת הקדמית. יחד עם זאת, גם במקרים בהם מדובר בתסמינים קלים בלבד הנלווים לקרע ברצועה הצולבת האחורית, קיימת חשיבות רבה לתהליך אבחון לצורך התאמת הגישה הטיפולית ולמניעת תסמינים חמורים יותר העשויים להתפתח עם הזמן. 

מהם הגורמים לקרע ברצועה הצולבת האחורית? 

קרע ברצועה הצולבת האחורית (PCL) עלול להיווצר כתוצאה מחבלה של עצם השוקה. ברוב המקרים הקרע נוצר בעקבות מכה משמעותית מתחת לברך ו/או בעקבות נפילה על ברך כפופה. פציעה זו מתרחשת בדרך כלל במהלך תאונת דרכים והיא נפוצה בעיקר בקרב ספורטאים כאשר הם נופלים על ברך כפופה במהלך משחק או אימון. 

סימפטומים נלווים לקרע ברצועה הצולבת האחורית 

הסימפטומים הנלווים לקרע ברצועה הצולבת האחורית משתנים בהתאם למידת הקרע, כאשר במקרים קלים יותר הסימפטומים הנלווים יופיעו בשלב מאוחר יותר ובמקרים בהם הקרע ברצועה הוא נרחב או משמעותי יותר הסימפטומים הנלווים יהיו חמורים יותר. בין יתר הסימפטומים הנלווים לקרע ברצועה הצולבת האחורית נכללים: כאב קל עד בינינו באזור הברך, כאב תדיר בזמן כריעה או ישיבה, צליעה קלה, קשיים בהליכה, נפיחות ורגישות באזור הברך ותחושת רפיון וחוסר יציבות של הברך. 

אבחון קרע ברצועה הצולבת האחורית 

אבחון הקרע וחומרתו נעשה באמצעות בדיקה גופנית על ידי אורטופד מומחה במהלכה הנבדק נדרש למספר מבחנים גופניים על מנת לבדוק את יכולות התפקוד של הברך. בנוסף, תהליך האבחון כולל בדיקות דימות כגון: צילום רנטגן ו-MRI ברך וזאת על מנת לאבחן בצורה מדויקת את אופי וחומרת הפגיעה. שיטת אבחון נוספת מיושמת באמצעות הגישה ה-ארתרוסקופית במסגרתה מוחדר לברך מכשיר ארתרוסקופ דרך חתך קטן. מכשיר זה משלב בתוכה מצלמה זעירה המספקת תמונה מדויקת של פנים הברך ובמסגרת תהליך אבחון זה ניתן גם לטפל בקרע באמצעות מכשור ניתוחי בגישה הזעיר פולשנית.

דרכי טיפול בקרע אופי הטיפול בקרע ברצועה הצולבת האחורית נקבע בהתאם לחומרת הפציעה, כאשר במקרים קלים יותר הטיפול מבוסס על טיפול שמרני הכולל בין היתר נטילת תרופות נוגדות כאב, חבישת הברך בתחבושת אלסטית, הימנעות מפעילות מאמצת ושימוש בקביים לתקופה כזו או אחרת על מנת להפחית את המאמץ על הברך. במקרים מורכבים וחמורים יותר, יידרש הליך ניתוחי לצרכי שחזור הרצועה המיושם בגישה הזעיר פולשנית בדרך כלל. גם במקרים קלים וגם במקרים חמורים, המטופל יידרש לטיפולי פיזיותרפיה על מנת לסייע לחיזוק השרירים המצויים סביב הברך. למידע נוסף פנו לרופא לפציעות ספורט

ביטוח בריאות בעיות רפואיות בריאות הנפש דיאטה ותזונה הריון וילדים וטרינר כושר וספורט כללי לימודי רפואה מוצרי רפואה ובריאות רפואה אסתטית רפואה כירורגית ופנימית רפואה משלימה רפואת עיניים רפואת שיניים
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
הפרעות קשב וריכוז – מאבחנים
אם אתם חושדים כי הילד שלכם חווה בעיות של ליקויי למידה או הפרעות קשב וריכוז חשוב מאוד לפנות אל מכון...
קרא עוד »
אפר 03, 2014
לבריאות העובדים – פירות וירקות למשרד
שעות העבודה במשרד הינם מתישים מאוד גם כאשר מדובר 'רק' על ישיבה על כיסא מרווח ועבודה מול מחשב. על כן,...
קרא עוד »
ינו 03, 2022
הבנת וגיניסמוס: גורמים, תסמינים ואפשרויות טיפול
וגיניסמוס הוא מצב המאופיין בהתכווצויות שרירים לא רצוניות של שרירי דופן הנרתיק, מה שהופך חדירה או כל...
קרא עוד »
אוג 26, 2023