מרק עגבניות ו-6 עובדות אדומות

היא עגלגלה, אדומה, בוהקת, מתוקה ויש מדינות שבהן היא נחשבת לקינוח המושלם. קשה לנו לדמיין את החיים שלנו בלי האדום-אדום הזה. הנה שש עובדות אדומות שאולי לא ידעתם על העגבנייה:

1. המקור של העגבנייה הוא ממקסיקו. במחוזות דרום אמריקה היא עברה תהליך של תרבות לפני למעלה מ-1,500 שנה. הגיברת היא בת למשפחת הירקות הסולניים, כך שבני הדודים שלה הם החצילים, תפוחי אדמה, פלפלים ואפילו טבק.

  1. כשהעגבנייה נחתה באיטליה, אי שם בראשית המאה ה-17, היא הוכתרה בתואר תפוח הזהב. הבריטים בטעות קראו לה תפוח האהבה, וכך התגלגל השם העברי "עגבנייה". עגבנייה, אם תשימו לב, אם מהשורש ע.ג.ב שמשמעותו תשוקה או חיזור. למקרה שתהיתם, השם העברי הוענק על ידי אדם ששמו הרב יחיאל מיכל פנחס.
  2. השם האנגלי tomato מגיע במקור מן השפה הספרדית. השם המקורי ביותר לירק היה tomatotl.
  3. תמיד חשבתם שפסטה ורוטב עגבניות זה שילוב קלאסי או אף בנאלי? לאיטלקים להם לא מעט זמן להבין שזה שילוב מנצח. המתכון הראשון לרוטב עגבניות מתועד בדפי ההיסטוריה בשנת 1692, והוא נרקח על ידי שף ספרדי שעבד בממלכת נאפולי. עם זאת, המתכון הראשון לפסטה ברוטב עגבניות נרשם לראשונה רק מאה שנים אחר כך ב-1790, בספר שנקרא L'Apicio moderno.
  4. אולי לא ידעתם אבל העגבנייה, על שום אדומתה, הפכה לסמל הבלתי מעורער של המהפכה הצרפתית. הפטריוטים הרפובליקנים הקפידו לחבוש כובעים אדומים ולאכול מאכלים בצבע המתאים, ובמיוחד עגבניות. מנגד האנשים העשירים נמנעו במובהק לאכול עגבניות וכך העגבניה הפכה לסמל של המאבק בין העשירים לעניים. העגבנייה היא ולא אחרת נציגת חוסר השוויון בעולם המערבי.
  5. ואיך אפשר בלי קצת גאווה מקומית? הזנים הראשונים של עגבניית השרי פותח בניינטיז כאן בישראל, בפקולטה לחקלאות באוניברסיטת העברית.

מתכון של מרק עגבניות עם מלא גריסים

קודם כל, מה צריך?

4 עגבניות גדולות מגוררות

2 כפות רסק עגבניות

3 שיני שום כתושות

2 בצלים גדולים קצוצים דק

3 כפות שמן זית

3-4 כפות עשבי תיבול לפי הטעם (כוסברה, פטרוזיליה, שמיר, בזיליקום)

3 תפוחי אדמה קלופים וחתוכים לקוביות בגודל ס"מ

2/3 כוס גריסי סוגת

8 כוסות מרק צח

כפית פפריקה

מלח ופלפל לפי טעם

ועכשיו, איך רוקחים את המרק האדום?

  1. בסיר גדול מזהיבים את הבצל והשום עם השמן במשך כחמש דקות. רצוי לערבב מידי פעם.
  2. בשלב הבא מוסיפים את העגבניות ומביאים את הכול לרתיחה. מבשלים כשתי דקות נוספות, מוסיפים את הרסק ומערבבים.
  3. מכניסים לסיר את תפוחי האדמה, הגריסים והמרק ומביאים לרתיחה. מתבלים במלח ופלפל, פפריקה ועשבי התיבול. טועמים, מתקנים תיבול ומבשלים כאשר הסיר מכוסה על אש נמוכה במשך 40-50 דקות או עד שמבחינים שהגריסים רכים מאד.
ביטוח בריאות בעיות רפואיות בריאות הנפש דיאטה ותזונה הריון וילדים וטרינר כושר וספורט כללי לימודי רפואה מוצרי רפואה ובריאות רפואה אסתטית רפואה כירורגית ופנימית רפואה משלימה רפואת עיניים רפואת שיניים
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
תובנות עיקריות לגבי אימון אישי ועסקי
בעולם שבו השינוי הוא הקבוע היחיד, אי אפשר להפריז בחשיבותו של אימון אישי ועסקי. הכשרה זו היא מרכיב...
קרא עוד »
פבר 12, 2024
הכאב בחוליות חזר? אלו המכשירים שאתם חייבים להכיר:
עמוד השדרה כואב? בואו לערוך היכרות, עם מספר מכשירים ביתיים, המשככים את הכאב ומסייעים לריפיו, קראו גם...
קרא עוד »
פבר 23, 2020
מגזין צרבת
סעיף זה מטעם מגזין צרבת יעזור לך לדעת מדוע אנשים מקבלים צרבת וכיצד למנוע זאת. צרבת היא סימפטום שכיח...
קרא עוד »
יול 18, 2022