קרע ברצועה הצולבת

קרע ברצועה הצולבת

אחת הפציעות הנפוצות ביותר בברכיים היא קרע ברצועה הצולבת. ספורטאים שמשתתפים באימוני ספורט בעוצמה גבוהה, כמו כדורגלנים או כדורסלנים נוטים יותר לפגיעות ברצועה הצולבת הקדמית שלהם.

אם עברתם פגיעה של קרע ברצועה הצולבת, יתכן שתזדקקו לניתוח כדי להחזיר את התפקוד המלא של הברך. אפשרות הניתוח תלויה במספר גורמים, כגון חומרת הפציעה ורמת הפעילות.

כמחצית מכל הפציעות ברצועה הצולבת הקדמית מתרחשות יחד עם נזק למבנים אחרים בברך, כגון סחוס מפרקי, המיניסקוס או רצועות אחרות. רצועות פגועות נחשבות ל"נקעים" ומדורגות בהתאם בסותם חומרת הפגיעה.

הגורמים לקרע ברצועה הצולבת

קרע ברצועה הצולבת יכול להתרחש כתוצאה ממספר גורמים:

  • שינוי כיוון במהירות.
  • עצירה פתאומית.
  • האטה בזמן ריצה.
  • נחיתה מקפיצה לא נכונה.
  • מגע ישיר או התנגשות, כגון באימון או משחק כדורגל.

תסמיני קרע ברצועה הצולבת

התסמינים האופייניים לקרע ברצועה הצולבת מתאפיינים בעיקר בכאבים ונפיחות והברך עלולה להתנפח בתוך יממה. בחלק מהמקרים, הנפיחות והכאב עשויים להיפתר מעצמם, אבל אם מנסים לחזור לפעילות הספורטיבית, הברך תאבד את יציבותה ועלול להיגרם נזק נוסף לסחוס של הברך. למשל:

  • אובדן טווח תנועה מלא.
  • תחושת רכות לאורך הברך.
  • אי נוחות בזמן הליכה.

בדיקות רפואיות

בדיקה גופנית והיסטוריה של המטופל

במהלך ההתייעצות עם הרופא, הוא ידון איתכם לגבי התסמינים וההיסטוריה הרפואית שלכם. במהלך בדיקה גופנית, הרופא יבדוק את כל המבנים של הברך הפגועה, וישווה אותם לברך הלא פצועה. רוב המקרים של קרע ברצועה הצולבת ניתנים לאבחון עם בדיקה גופנית יסודית של הברך.

צילומי רנטגן

למרות שהם לא יראו שום פגיעה ברצועה הצולבת, צילומי רנטגן יכולים להראות אם הפציעה קשורה לעצם שבורה.

טיפול בקרע ברצועה הצולבת

טיפולים רפואיים למצבי קרע ברצועה הצולבת משתנים בהתאם לצרכים האישיים של המטופל. כך, למשל, ספורטאי צעיר שמשתתף בפעילויות מאומצות, יזדקק לניתוח על מנת לחזור בבטחה לספורט. אנשים פחות פעילים, בדרך כלל מבוגרים יותר, יכולים לחזור לחיים שקטים ללא ניתוח.

טיפול לא ניתוחי

קרע ברצועה הצולבת לא יבריא ללא ניתוח. אבל טיפול לא ניתוחי עשוי להיות יעיל לקשישים או לאנשים עם רמת פעילות נמוכה מאוד. אם היציבות הכוללת של הברך תקינה, הרופא עשוי להמליץ על אפשרויות טיפול פשוטות.

ביטוח בריאות בעיות רפואיות בריאות הנפש דיאטה ותזונה הריון וילדים וטרינר כושר וספורט כללי לימודי רפואה מוצרי רפואה ובריאות רפואה אסתטית רפואה כירורגית ופנימית רפואה משלימה רפואת עיניים רפואת שיניים
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
איך בוחרים קלינאית תקשורת
כל אחד צריך להיות מסוגל לתקשר בצורה הטובה והברורה ביותר, על מנת להצליח בעולם. נורא קשה להסתדר הן...
קרא עוד »
דצמ 18, 2017
טיפול רגשי בעזרת אמנות – הכלי הנכון ביותר עבורנו
לא מעט אנשים מוצאים את עצמם מתמודדים עם בעיות רגשיות כאלה ואחרות, אשר משפיעות על התפקוד היומיומי שלהם...
קרא עוד »
יונ 03, 2021
עצירות
עצירות היא בעיה שכיחה המשפיעה על מיליוני אנשים. זהו מצב בו הגוף אינו יכול להזיז את הפסולת שלו ביעילות...
קרא עוד »
יול 24, 2022