בדיקת דם לתסמונת דאון

בדיקת דם הריון

כל הריון מלווה בחששות לגבי התפתחותו התקינה של העובר. כל אישה הרה בישראל עוברת סדרה ארוכה וקפדנית של בדיקות הריון, שחלקן הגדול ממיועד לאיתור מומים שונים בעובר. הרפואה המערבית המודרנית מאפשרת היום לעקוב אחר התפתחותו של העובר ברחם מהשבועות הראשונים להריון. באמצעות בדיקות דם, בדיקות שתן, מעקבי אולטרסאונד ובדיקות גנטיות שונות, תקופת ההריון מלווה באין ספור מעקבים ובדיקות שכל תכליתן היא לוודא שהעובר מתפתח בצורה תקינה.

החשש הגדול ביותר בהריון הוא שיתפתח עובר בלוקה בתסמונת דאון. זוהי תסמונת שגורמת לפיגור שכלי בדרגות שונות, הנגרמת בשל כשל כרומוזומלי מסוים. היה והבדיקות מאתרות תסמונת דאון בעובר, על ההורים להחליט האם ברצונם להמשיך את ההריון או להתכונן לגידולו של ילד עם תסמונת דאון. מדובר בהחלטה לא פשוטה ורוב ההורים בוחרים להפסיק את ההריון במידה והעובר נמצא חולה.

בדיקות לאיתור תסמונת דאון

ישנן בדיקות הריון שונות שמסייעות באיתור התסמונת בעובר. חלקן בדיקות סקר שנותנות תוצאה סטטיסטית בלבד, שיכולה להצביע על מגמה מסוימת וחלקן בדיקות פולשניות שנותנות תוצאות ברמת ודאות מוחלטת.

הבדיקה הראשונה שמבוצעת לאיתור תסמונת דאון בעובר היא בדיקת שקיפות עורפית, שהיא בדיקת אולטרסאונד פשוטה שמודדת את עובי הנוזל שנמצא בעורפו של העובר. מעל עובי של 2.5 מ"מ, החשד לקיומה של תסמונת דאון גובר ובהתאם לכך ניתנת המלצה לביצוע בדיקת מי שפיר.

אל בדיקת השקיפות העורפית, מצטרפות בדיקות סקר ביוכימי, שתוצאותיו, בשילוב עם תוצאת השקיפות, נותנת חיזוי של תסמונת דאון ברמה של כ-85%. חשוב לזכור שמדובר בבדיקות סטטיסטיות ולא אישיות.

הדרך לדעת בוודאות האם העובר לוקה בתסמונת דאון היא באמצעות דיקור מי שפיר או בדיקת סיסי שליה. בשני המקרים מדובר בבדיקה פולשנית, בעלת סיכונים לאם ולעובר ולכן לא כל אישה מופנית לבצע אותן.

בדיקת דם במקום מי שפיר

בשנים האחרונות פותחה בדיקה חדשה שיכולה למנוע את הצורך בביצוע דיקור מי שפיר. הכוונה היא לבדיקת דם במקום מי שפיר, שמבוססת על לקיחת דגימת דם מהאם, ממנה מפיקים מידע גנטי של העובר. בדיקה זו יכולה לאתר תסמונת דאון בוודאות של 99% ולכן תוצאה טובה בה תמנע בדרך כלל את ההמלצה לביצוע הדיקור. במקרה של תוצאות חריגות או גבוליות, תופנה האישה לביצוע בדיקת מי שפיר בכל זאת, כיוון שזו הדרך היחידה בה ניתן להגיע לוודאות של 100% לגבי תסמונת דאון ומומים נוספים.

 

ביטוח בריאות בעיות רפואיות בריאות הנפש דיאטה ותזונה הריון וילדים וטרינר כושר וספורט כללי לימודי רפואה מוצרי רפואה ובריאות רפואה אסתטית רפואה כירורגית ופנימית רפואה משלימה רפואת עיניים רפואת שיניים
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
מחיצות טרספה נגד עובש: להתמודד עם מפגעים בריאותיים בשירותים ציבוריים
כשעסק או מוסד ציבורי נדרשים להקים שירותים ציבוריים, עליהם לחשוב כיצד יהיה ניתן לשמור על המקום מפני...
קרא עוד »
יול 22, 2020
מהי פסיכואנליזה
פסיכואנליזה הינה תאוריית אישיות המבוססת על התגליות של פרויד ועל התגליות של תלמידיו וממשיכי דרכו....
קרא עוד »
יול 05, 2020
הדפסת ציוד רפואי בתקופת הקורונה
דבר כמו הדפסת ציוד רפואי במהלך תקופת הקורונה יהיה בעל חשיבות עצומה. הדפסה של ציוד כזה יכולה לאפשר...
קרא עוד »
יול 08, 2020