מחלת הקראטוקונוס והטיפול בה

קראטוקונוס הינה מחלה שפוגעת בקרנית העין ובה הקרנית הולכת ומתקמרת בהדרגה, ומשנה את צורתה מצורת כיפה סמטרית לצורה חרוטית, במקביל היא הולכת ונעשית דקה . הדבר פוגע במיקוד קרני האור על פני הרשתית . התוצאה היא ירידה בחדות ובאיכות הראייה..

מקובל כיום לחשוב שקראטוקונוס מתפתח במטופלים שיש להם  נטייה תורשתית הנחשפים לגורמים נרכשים,כגון שפשוף מוגבר של העיניים.

קרטוקונוס מתחיל על פי רב בשנות העשרה לחיים ויכול להתקדם בקצב משתנה מאדם לאדם .

הסימנים הראשונים לקרטוקונוס הם עליה של המספר במשקפיים, ובעיקר עלייה של הצילינדר. בנוסף החולה יכול להתלונן על ירידה בחדות הראיה שאינה ניתנת לתיקון מלא ע"י משקפיים. בנוסף יתכנו תלונות של עוות , סנוור והילות סביב אורות . תלונות כאלה מביאות מטופלים הלוקים בקראטוקונוס למרפאת אופטיקליניק שם נעשית האבחנה של קראטוקונוס לאחר בדיקת עיניים מקיפה וביצוע מיפוי קרנית שמהווה את  אמצעי האבחנה העיקרי לקרטוקונוס .

לאחר ביצוע האבחנה , מוצעים למטופל טיפולים בשני מישורים. במישור הראשון טיפולים לשיפור חדות ואיכות הראיה ובמישור השני טיפול לעצירת הדרדרות המחלה ושמירה על הראיה .

הטיפולים במישור הראשון תלויים בחומרת המחלה . בצורות ההתחלתיות  , משקפיים או עדשות מגע רכות יכולות לשפר את הראייה. אולם כשהמחלה מתקדמת, לא ניתן להשיג חדות ראיה סבירה בעזרתם ואז ניתן להשתמש בעדשות מגע קשות ושילובים של עדשות קשות ורכות.  במצבים בהם המחלה מאוד מתקדמת ניתן לבצע השתלת קרנית . במצבי ביניים שבהם המחלה אינה מאוד מתקדמת אך לא ניתן להשיג ראיה מספיק טובה בעזרת עדשות או שהעדשות אינן נסבלות , ניתן לשקול השתלת טבעות בקרנית .רשלנות רפואית

עדשות מגע:

עדשות מגע לקראטוקונוס מהוות את הקו הראשון לשיפור הראיה .קיימים סוגי עדשות שונים לקרטוקונוס כגון עדשות קשות רגילות, עדשות היברידיות (עדשות עם מרכז קשיח והיקף רך) , שילוב של עדשת  מגע רכה עם עדשה קשה (פיגיבק) ועדשות סקלראליות. . התאמת עדשות מגע מאחד מהסוגים האלה מצריך אופטומטריסט בעל מיומנות ונסיון בהתאמת עדשות מגע מיוחדות . האופטומטריסט רוברט משעור מתמחה בהתאמת עדשות מגע מהסוג הזה

השתלת טבעות:

”טבעות” אלה הן  מקטעים בצורת קשת העשויות מחומר קשיח ,מושתלות בתוך הקרנית וגורמות לשינוי בצורתה ולהקטנת קמירותה.. הטבעות לא מתאימות בכל המקרים של קרטוקונוס, הן מתאימות  בעיקר בקרטוקונוס עם קמירות קלה או בינונית , כאשר לא ניתן להשיג חדות ראיה טובה עם עדשות מגע מיוחדות או כשהעדשות לא נסבלות היטב..

השתלת קרנית:

השתלת קרנית לקרטוקונוס מוצעת  כקו טיפולי אחרון . ד"ר רנין שחאדה-משעור מתמחה בביצוע השתלות קרנית שכבתיות חדשניות  המומלצות במקרים של קראטוקונוס. בשיטות אלו מקטינים משמעותית את הסיכון לדחיית שתל הקרנית   ומאריכים את משך  חיי השתל.

הקראטוקונוס הינה מחלה שנוטה להחמיר בגיל הצעיר .. כיום  הטיפול בקרוס לינקינג של הקרנית נחשב לטיפול היעיל ביותר והיחיד שמסוגל לעצור את החמרה של קרטוקונוס ולכן חשוב לאבחן את הקרטוקונוס מוקדם ולטפל בקרוס לינקינג במקרים של קראטוקונוס שמחמיר ע"מ לייצב את הקרנית, לשמור על חדות הראיה ולמנוע החמרה נוספת. במרפאת אופטיקליניק מבוצע טיפול הקרוס לינקינג ע"י דר רנין שחאדה-משעור ע"פ הפרוטוקול המקורי שמוכח כיעיל ביותר לעצירת הדרדרות מחלת הקראטוקונוס.

ביטוח בריאות בעיות רפואיות בריאות הנפש דיאטה ותזונה הריון וילדים וטרינר כושר וספורט כללי לימודי רפואה מוצרי רפואה ובריאות רפואה אסתטית רפואה כירורגית ופנימית רפואה משלימה רפואת עיניים רפואת שיניים
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
3 עובדות חשובות על טיפול באקנה
רוב האנשים אינם מודעים לכך כי 80% מכלל האוכלוסייה הכללית הנמצאת בין הגילאים 12 – 25 סובלים מאקנה בדרגת...
קרא עוד »
אוג 14, 2018
הרמת סינוס
זקוקים להרמת סינוס? רוצים לקבל קצת מידע על הנושא? רוצים לדעת איפה כדאי לעשות את הטיפול? המשיכו לקרוא!...
קרא עוד »
ינו 23, 2013
סוגי אופניים: עובדות מפתיעות לכל רוכב
עולם האופניים הוא הרבה יותר מורכב ומגוון ממה שאפשר לחשוב בתחילה. מעבר לאמצעי תחבורה או פנאי בלבד,...
קרא עוד »
דצמ 29, 2023