הפרעות קול

הפרעות קול

לקול האנושי ישנן מספר תכונות כמו עוצמה, גובה ואיכות צליל. לנשים לעומת גברים ישנם אורכים שונים של מיתרי קול, וגם אצל ילדים קטנים לעומת מבוגרים יש שוני- וזוהי הסיבה להבדלים בין הטונים שאנשים בגילאים שונים מפיקים מגרונם. כאשר אנו מדברים על הפרעה בקול, הכוונה היא שתקינותו נפגעה- כלומר עוצמת הדיבור והטון- אינם יציבים, וכך לדוגמה, במהלך משפט אחד הקול של הדובר משתנה והופך לרועד, צרוד או חלש. אנשים שיש להם הפרעה קולית, למעשה אינם יכולים לשלוט כמו שצריך ובאופן מלא בקול שלהם.

 

כיצד מאבחנים הפרעת קול ולמי כדאי להיבדק?

הפרעת קול מאובחנת על ידי רופא אף אוזן וגרון, אשר ימצא את הגורם הפיזי להיווצרותה כאשר מדובר בפועל על בדיקת מיתרי הקול, ובחינה האם יש בהם ממצאים חריגים או בעיות בתנועה. אנשים שמבחינים בכך שהדיבור שלהם הפך לאתגר עבורם, וחשים כי עליהם להתאמץ בכדי לדבר- מומלץ שיפנו לאבחון מקצועי, ולטיפול שיותאם להם באופן אישי, בהתאם לגורם לבעיה. ישנן דרכים רפואיות כמו ניתוח או טיפול תרופתי, על מנת לסייע בשיקום האזור של מיתרי הקול ולריפוי החלק שנפגע. בנוסף לכך, חשוב לעבור טיפול אצל קלינאית תקשורת שתסייע לאדם שאובחן כסובל מהפרעת קול, להתגבר על הקושי וללמוד כיצד להפיק דיבור שוטף וברור באמצעות תרגול שיטתי.

 

מיהם הסובלים מהפרעות קול וכיצד קלינאית תקשורת יכולה לסייע להם?

אנשים שבמסגרת עבודתם ובחיי היום-יום שלהם, מדברים הרבה בפני קהל או משוחחים עם אנשים רבים, הם "מועדים" יותר לסבול מהפרעות קוליות, וסובלים מבעיות של צרידות ורעד בקולם פעמים רבות. כאלו הם למשל אנשי חינוך כמו מורים, מרצים וגננות, שלא פעם במהלך השיעור או ההרצאה- מרגישים שקולם הולך ו"נעלם", והבעיה אף הולכת ומחמירה ככל שחולפות השנים. עם זאת, הפרעות קול יכולות להופיע גם אצל ילדים קטנים, שבאופן טבעי נוטים לדבר בקול רם ולצעוק יותר מאשר מבוגרים- ולכן סובלים באופן שכיח מצרידות. במידה ונוצרת אצל ילד בעיה של קול לא יציב ההופכת לכרונית- הילד עלול בסופו של דבר, להימנע מדיבור בשל מבוכה שהוא חש מהצליל היוצא מפיו. חשוב לפנות לייעוץ אצל קלינאית תקשורת, שתדע כיצד להעצים את הילד, לשפר את בטחונו וללמד אותו טכניקות לשיפור יכולת הדיבור והפקת הקול.

ביטוח בריאות בעיות רפואיות בריאות הנפש דיאטה ותזונה הריון וילדים וטרינר כושר וספורט כללי לימודי רפואה מוצרי רפואה ובריאות רפואה אסתטית רפואה כירורגית ופנימית רפואה משלימה רפואת עיניים רפואת שיניים
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
על מיגרנה – תסמינים שמדליקים נורה אדומה
סובלים מכאב ראש מוגבר לעתים תכופות אבל לא בטוחים אם זו בכלל מיגרנה? מי שחווה כאבי ראש או מיגרנה...
קרא עוד »
דצמ 03, 2019
החשיבות של בדיקת אקו לב תקופתית
ביצוע של בדיקת אקו לב תקופתית יכול להיות קריטי להצלת חיים. בדיקה כזו מסוגלת לאפשר לדעת אם ישנה הפרעה...
קרא עוד »
יונ 02, 2021
קוסמטיקאית רפואית
כאשר אנו הולכים לפגישה עם קוסמטיקאית, בכדי שתבצע לנו טיפול פנים או טיפולים אחרים, עלינו לדעת,  איזה...
קרא עוד »
ינו 04, 2017