טיפול בטראומה באמצעות EMDR

טיפול בטראומה

EMDR הינה שיטת הרפיה המתבססת על תנועות העיניים. במסגרת ההרפיה, נוצר תהליך של עיבוד מחדש והקהיה שיטתית, המקלים על מצבים כגון חרדות ותסמונת דחק פוסט טראומטית.

התהליך גם מסייע בהטבה של המצב הרגשי והקוגניטיבי של המטופל, ומקל על סימפוטמים גופניים- התנהגותיים אותם חווים אנשים רבים בשל סיבות שונות ומגוונות. מדובר בשיטה יעילה במיוחד, אשר זכתה להכרה רשמית מצד ארגונים בינלאומיים רבים, כמו למשל הסתדרות הפסיכולוגים האמריקאית, ארגון הבריאות הבריטי, הסתדרות הפסיכיאטרים האמריקאית וכן הארגון הבין לאומי לחקר טראומה. שיטת ה- EMDR הוכרזה כאחת משיטות הטיפול המומלצות והטובות ביותר למצבים של פוסט טראומה ולחץ, הן עבור מתבגרים והן עבור אנשים מבוגרים. הרי לפניכם מספר דברים שכדאי לדעת על טיפול בטראומה באמצעות EMDR.

מודל עיבוד אינפורמציה אדפטיבי

שיטת ה- EMDR מבוססת על מודל עיבוד אינפורמציה אדפטיבי. לפי מודל זה, כל מידע חדש שאנו קולטים במהלך חיינו עובר תהליך של עיבוד מסוים במוח. המידע החשוב ביותר מאוחסן ומופנם בזיכרון, ובאופן זה, משמש אותנו בעתיד. כאשר אדם חווה חוויה עוצמתית בדמות טראומה כלשהי, המוח "נאטם" בכל הקישור לעיבוד האינפורמציה, ואינו מנהל את עצמו באופן הרגיל. במרבית המקרים, מקרים טראומטיים אינם מופנמים בזיכרון או לחילופין נשכחים, אלא נותרים "קפואים", כאשר היזכרות בהם (בין אם מדובר בהיזכרות יזומה ובין אם מדובר בהיזכרות ספונטנית) גורמת לחוויית האירוע הטראומטי מחדש בהווה, באופן עוצמתי וקשה.

כיצד עובדת שיטת ה- EMDR?

קיימים מספר הסברים ליעילותה של שיטת ה- EMDR:

  • "מצב שינה" – בזמן השינה והחלימה, העיניים שלנו ממשיכות לנוע, אז מתבצעים תהליכים של עיבוד מידע במוח. שיטת ה- EMDR הינה שיטה המתבססת על עיבוד באמצעות תנועות העיניים, בדומה למצב בו הגוף נמצא בזמן שאנחנו חולמים. באופן זה, ניתן לעבד את המידע באופן "קל יותר", עניין המסייע בהתמודדות עם מצבים של טראומה ולחץ.
  • תופעת הקשב הכפול – כאשר המטופל מתמקד בזכרון טראומטי כלשהו לטווח זמן קצר ובסביבה תומכת וטיפולית, הוא יכול לעבד את הזכרון באופן קל יותר. המטופל, למעשה, עובר ממצב בו הוא מתרכז בחוויה הטראומטית בעבר למצב הקיים בהווה, וקפיצה זו בין הזמנים מסייעת לו בהתמודדות עם הטראומה.
  • האונה השמאלית והאונה הימנית במוח – הסבר נוסף ליעילותה של השיטה נעוץ באונות במוח. ידוע כי זכרונות קשים או טראומטיים הינם זכרונות המתקשרים לאונה הימנית במוח בלבד, ללא שום קשר לאונה השמאלית. נראה כי בעת הטיפול ב- EMDR, נוצר מעין קשר בין האונה הימנית לזו השמאלית, וכך מתאפשר עיבוד זכרונות טראומטיים באופן קל יותר.
ביטוח בריאות בעיות רפואיות בריאות הנפש דיאטה ותזונה הריון וילדים וטרינר כושר וספורט כללי לימודי רפואה מוצרי רפואה ובריאות רפואה אסתטית רפואה כירורגית ופנימית רפואה משלימה רפואת עיניים רפואת שיניים
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
פיתוח מכשיר רפואי
טיפול בחולים מתבצע, בין היתר, באמצעות מכשירים רפואיים. מדובר על קשת שלמה של מכשירים שמיועדות לשימוש...
קרא עוד »
נוב 23, 2017
החלקה באישור משרד הבריאות
משרד הבריאות אישר לאחרונה שימוש במוצרים להחלקת שיער, המספקים דרך חדשה לאנשים לעצב את שיערם, ראו החלקה...
קרא עוד »
אפר 18, 2023
האם יש משהו יותר טוב מאלטרוקסין לבלוטת התריס?
בלוטת התריס היא הבלוטה הגדולה ביותר שקיימת בצוואר שלנו והיא מפרישה הורמונים. ברגע שיש תת פעילות...
קרא עוד »
ינו 09, 2020