התפתחות טיפוסית של ילדים

התפתחות ילדים

אחד הדברים המסקרנים ביותר, בין אם הפכתם להורים ובין אם לא, הוא האופן שבו מתפתחים הילדים מרגע לידתם ועד לבגרותם. התפתחות ילדים היא מרתקת משום שהיא נוגעת במגוון רחב של תחומים ובכל שלב בחייו מפתח הילד תחום אחר – בשנה הראשונה עיקר ההתפתחות היא פיזית, בעוד מהשנה השנייה ואילך מדובר בהתפתחות רגשית, תקשורתית וחברתית יותר.

למעשה, בשלב זה מתחיל הילד ללמוד לאטו את השפה ולהעשיר את אוצר המילים שלו, אף אם בתחילת הדרך הוא משתמש במילה אחת בלבד, ומאריך את המשפטים לאט לאט עד גיל שנתיים. התפתחות השפה היא שלב קריטי אשר ליקויים בו עשויים להשפיע על התקשורת של הילד בהמשך חייו. על מנת למנוע בעיות התפתחות ילדים, יש לבצע מעקב אחר פעולות אלה.

התפתחות המוטוריקה והקוגניציה

בתהליך של התפתחות ילדים נכללת גם התפתחותן של מוטוריקה עדינה וגסה. המוטוריקה העדינה מתפתחת קודם, בעיקר משום שידיו הקטנות של הילד מצליחות לאחוז בחפצים קטנים למדי, אותם הוא חוקר באמצעות הידיים לראשונה – במקום עם הפה. בשלב זה ניתן לראות ילדים מרכיבים מגדלים בלגו ועם הזמן הם גם אוחזים בטושים, מציירים ואף לומדים לאחוז בכפית ולאכול בכוחות עצמם. רק לאחר מכן מתפתחת המוטוריקה הגסה והילד לומד לעמוד על רגליו, לגרור צעצועים, לטפס על כסאות ולצאת לטיול ברכב הצעצוע שלו. במקביל מתפתחת גם הקוגניציה שלו, והוא לומד לעצור ולחשוב לפני שהוא פועל, וכן הוא יודע לשייך עצמים ובני אדם לפי קבוצות שונות כמו בעלי חיים, משחקים, מאכלים ועוד. זהו שלב המחקר, והמחקר הזה מסייע לילד ללמוד עוד ועוד על העולם שסביבו, על טעמים שונים, ריחות ואפילו קולותיהם של אנשים וחיות הנמצאים סביבו.

כישורים חברתיים והבעה עצמית

שלב חיוני בתהליך של התפתחות ילדים הוא שלב ההתפתחות החברתית שלהם. יכולתו של הילד להביע רגשות לבני המשפחה היא דוגמה מצוינת לאופן שבו כישורים חברתיים מתפתחים, כמו גם הופעתה של הסקרנות, שמתחיל לשאול שאלות ולתהות לגבי טיבם של דברים שונים בסביבתו. הסקרנות והפתיחות לאחרים מאפשרת לילד לשחק עם אחרים בני גילו, מה שמסייע לו לפתח קשרים חברתיים ולתקשר עם הסביבה. תהליך מסקרן נוסף הוא התהליך שבו מתפתחת יכולת ההבעה העצמית של הילד, שתחילתה במשחקי דמיון (ואף היווצרותם של חברים דמיוניים מתרחשת בזמן זה). משחקים אלה מאפשרים לילד להביע רגשות של כעס, שמחה ועצבות, כמו גם להביא צרכים ורצונות שונים. כמובן שעם הזמן לומד הילד להביע רגשות וצרכים אלה גם באמצעות השפה.

 

ביטוח בריאות בעיות רפואיות בריאות הנפש דיאטה ותזונה הריון וילדים וטרינר כושר וספורט כללי לימודי רפואה מוצרי רפואה ובריאות רפואה אסתטית רפואה כירורגית ופנימית רפואה משלימה רפואת עיניים רפואת שיניים
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
טיפול בנימי דם בפנים
העור שלנו רגיש מאוד, בכל פעם שאנו מסתכלים במראה יכולים לצוץ לנו 'הפתעות' חדשות שיוצרות לנו מראה שונה...
קרא עוד »
ספט 11, 2017
פרופסיה – התרופה שעוזרת לגברים לשמור על השיער
עבור חלק גדול מאוד מהגברים, השיער הוא מרכיב משמעותי, אפילו קריטי, בדימוי העצמי ואפילו בתחושת הגבריות....
קרא עוד »
נוב 23, 2020
מאמן כושר אישי בחיפה
שמירה על כושר ובריאות הוא חלק בלתי נפרד מחייהם של אנשים רבים גם בישראל וגם בעולם כמובן. מלבד ספורטאים...
קרא עוד »
פבר 20, 2022