תזונה נכונה לשיפור האימונים

אוכל בריא

כל מי שעוסק בספורט מכיר בחשיבותה של תזונה נכונה.לא חייבים להיות ספורטאים מקצוענים כדי לעסוק בספורט, כחלק מאימוץ של אורח חיים בריא. אורח חיים בריא חייב להיות מבוסס גם על תזונה נכונה. תזונה לא מאוזנת מהווה גורם סיכון למחלות רבות וכל מי שרוצה לשמור על בריאותו צריך למצוא דרך לשלב בין תזונה טובה ופעילות גופנית.

הבסיס לתזונה נכונה ובריאה מורכב משלושה מרכיבים- כמות קלוריות מתאימה למידת הוצאת האנרגיה, מגוון מזונות רחב ושתייה מרובה.

התפריט הבסיסי חייב לכלול תזונה שמורכבת משלושת אבות המזון- חלבונים, שצריכים להוות כ-20% מסך הקלוריות ליום, שומנים, שצריכים להוות כ-30% מסך הקלוריות ליום ופחמימות, שצריכות להוות כ-50% מהתצרוכת היומית.

תזונה נכונה לספורטאים היא קצת שונה

מי שעוסק בפעילות גופנית מאומצת ברמה יומיומית, צריך לשנות ולהוסיף דברים על התפריט הבסיסי של התזונה הנכונה.

– צריכת פחמימות- ככל שהפעילות הגופנית מאומצת וארוכה יותר, כך צריך הספורטאי להגדיל את כמות הפחמימות שלו. ספורטאי שמבצע פעילות מאומצת מדי יום, צריך להגדיל את כמות הפחמימות היומית שלו לכ-65% מהתפריט היומי. כמובן שמומלץ לצרוך פחמימות מורכבות שאינן מעובדות, כמו לחמים ודגנים מלאים להמעיט כמה שאפשר שפחמימות פשוטות כמו ממתקים וקינוחים.

– צריכת חלבונים- חלבונים הם חלק חשוב מאוד מתזונה נכונה של ספורטאים והם זקוקים לתוספת על מה שמומלץ לאדם רגיל. הכמות הרגילה של חלבון הנדרש לקיום תזונה נכונה הוא 0.8 גרם לכל ק"ג גוף, בעוד שאצל ספורטאים הכמות המומלצת היא כ-1.5 גרם לכל ק"ג גוף. רוב החלבונים הנדרשים לגוף מגיעים כבר מצריכת הפחמימות, שכן דגנים וקטניות רבים הם בעצם שילוב של פחמימות וחלבונים. את יתר החלבונים צריך לצבור ממזונות נוספים, כמו בשר, דגים, ביצים ומוצרי חלב, אך חשוב לעשות זאת באופן מדוד ומבוקר.

– צריכת נוזלים- ספורטאים מאבדים הרבה נוזלים במהלך הפעילות הגופנית המאומצת. הנוזלים חשובים מאוד לתפקוד הרגיל וכמובן לתפקוד במהלך פעילויות ותחרויות ספורט. חשוב להקפיד על שתייה מרובה לפני האימונים, במהלכם וגם לאחר מהם, גם אם לא מרגישים תחושת צמא.

ספורטאים רבים עושים שימוש גם בתוספים מלאכותיים כמו אבקות חלבון וויטמינים למיניהם. חשוב לדעת שתוספים אלה אינם חלק בלתי נפרד מתזונה נכונה וחשוב לצרוך ותם רק כאשר יש בכך צורך משמעותי שאובחן על ידי רופא, כיוון שהם עלולים גם לגרום נזק.

ביטוח בריאות בעיות רפואיות בריאות הנפש דיאטה ותזונה הריון וילדים וטרינר כושר וספורט כללי לימודי רפואה מוצרי רפואה ובריאות רפואה אסתטית רפואה כירורגית ופנימית רפואה משלימה רפואת עיניים רפואת שיניים
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
דלקת בגיד, גורמים וטיפול בבעיה
דלקת בגיד היא מצב שכיח שיכול לנבוע משימוש יתר, טראומה או נטייה גנטית. מצב זה יכול לגרום לכאב ונפיחות...
קרא עוד »
פבר 11, 2023
מה גורם לנשירת שיער?
יש גורמים שונים לנשירת שיער. חלקם תלויים בנו, וחלקם לא. לדוגמה, צביעת שיער עשויה להאיץ את הופעת הנשירה....
קרא עוד »
אפר 07, 2020
מדיקס
בעידן המודרני שלנו שסובב סביב מילות מפתח כגון 'זמינות', 'מהירות' ו'חיסכון', אנו רואים יותר ויותר...
קרא עוד »
מרץ 24, 2018