גורמים לעין יבשה

עין יבשה

עשרות אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מעין יבשה, בין אם על בסיס אקוטי וחולף ובין אם באופן מתמשך וכרוני. הסימפטומים לתופעה מגוונים ביותר וכוללים תחושות יובש, גרד, "שריפה", אודם בעיניים, תחושת עצם זר בעין, רגישות לאור שמש ולעיתים אף טשטוש ראייה. עד כה עולם הרפואה הצליח לתעד מספר לא מועט של גורמים לעין יבשה – כך שלאחר אבחון מקצועי אצל רופא העיניים מותאם הטיפול האופטימאלי ע"פ הממצאים. להלן גורמי הסיכון והסיבות השונות להופעת עין יבשה.

 

גורמי הסיכון לעין יבשה

הסיבות להופעת עין יבשה שונות ומגוונות ולעיתים מדובר במספר סיבות אשר יחדיו יוצרות את התסמינים שהוזכרו לעיל. יחד עם זאת, ישנם מספר גורמים לעין יבשה אשר עומדים בפני עצמם ומנבאים סיכוי גבוה יותר מראש לסבול ממנה. למשל, נשים סובלות מעין יבשה יותר מגברים ומבוגרים יותר מצעירים. מעבר לסטטיסטיקה, ניתן למנות מצבים נוספים אשר מעלים את הסיכוי לעין יבשה בעשרות אחוזים :

  • סכרת ומחלות כרוניות אחרות–רמות סוכר גבוהות בדם לאורך זמן פוגעות בעצבים בכל חלקי הגוף. כאשר הדבר מתרחש בעצבים תחושתיים בעין, עשויה להתרחש הפרעה לאותו "חיישן" לזהות את היובש בעין ולהורות על שחרור יותר חומרי סיכה.באופן דומה מתרחשת הפרעה בשטיפת העיניים גם במחלות כרוניות נוספות כגון מחלת פרקינסון, יתר לחץ דם ועוד.
  • שימוש בעדשות מגע–מעודדות את שגשוגם של תהליכים דלקתיים בעינייםאשר פוגעים בתהליך ייצור הדמעות ותורמים ליובש.
  • שינויים הורמונאליים – נובעים בעיקר עקב הגעה לגיל מתקדם. ירידה ברמות האנדרוגנים בגוף מקושרת באופן ישיר לירידה בקצב הפרשת הדמעות.
  • שימוש בתרופות–חומרים משמרים אשר נמצאים בחלק מטיפות העיניים ידועים בתור גורמים לעין יבשה אצל אחוז גבוה מהאוכלוסייה. בנוסף, תרופות מסוימות הניטלות דרך הפה (כגון אנטי-היסטמינים) עשויות לגרום לתופעת לוואי של הפחתת קצב הפרשת הדמעות ולגרום ליובש בעיניים.
  • תזונה לקויה–כגון חוסר בוויטמין A, מקושרת היטב לסיכוי גבוה להופעת עין יבשה.
  • סביבת מגורים יבשה–גורמת לנידוף מהיר יותר של הדמעות והסיכוי לעין יבשה עולה.
  • דלקות כרוניות בעיניים–פוגעות בלחמית, גורמות לנידוף מהיר יותר של הדמעות ופוגעות בקצב ייצור ושחרור הדמעות.

 

חשוב לציין כי לעיתים רבות ימצאו מספר גורמים לעין יבשה בו זמנית ובמקרים אחרים, לא יהיה ניתן למצוא סיבה מתקבלת להופעת הסימפטומים.

 

אקוטי לעומת כרוני

כמו כן, חשוב מאוד להבחין בין גורמים לעין יבשה אשר מביאים להופעת הסימפטומים לזמן קצר, כגון: אלרגיה, חשיפה לחומרים כימיים (כגון כלור), שימוש בתרופות וכו' – לבין גורמים אשר צורתם הינה יובש בעיניים לתקופה ארוכה, ביניהם: דלקות של הלחמית, מחלות כרוניות במקביל וסיבות אחרות שאינן ידועות. בכל מה שקשור לפן הכרוני של התופעה, רק פתרון מוצלח לטווח זמן ארוך, אשר מתמודד באופן ממוקד עם הדלקת אשר בעקבותיה מתפתחים הסימפטומים, ישפר בצורה משמעותית את איכות החיים של מי שסובל מעין יבשה. אם אתה סובל מעיניים יבשות באופן כרוני, שאל את רופא העיניים שלך לגבי פתרון קבוע ויעיל יותר, ממה שהיה מקובל עד כה.

ביטוח בריאות בעיות רפואיות בריאות הנפש דיאטה ותזונה הריון וילדים וטרינר כושר וספורט כללי לימודי רפואה מוצרי רפואה ובריאות רפואה אסתטית רפואה כירורגית ופנימית רפואה משלימה רפואת עיניים רפואת שיניים
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
תרפייה באמצעות מוסיקה
מעטים יחלקו על כך כי החיים הם דבר מלחיץ ביותר. למעה מחלות עקב לחץ הן בין המחלות הנפוצות ביותר שיש והן...
קרא עוד »
ספט 17, 2018
אימון לשיפור הרכיבה על אופניים – למה אתם צריכים לצפות?
רכיבה על אופניים היא פעילות כושר בעלת מקום של כבוד. במיוחד למי שרוצה להתנייד באמצעות זוג האופניים שלו...
קרא עוד »
אוג 27, 2020
טיפול בקרוהן
מחלת קרוהן היא אחת המחלות הדלקתיות אשר נוצרות במעי עקב תקיפה עצמית של הגוף. לכן כאשר אדם מתלונן על...
קרא עוד »
מאי 10, 2020