קולונוסקופיה וירטואלית

לא מעט מבוגרים, גברים ונשים, נדרשים לעבור בדיקת קולונוסקופיה וירטואלית. בדיקה אשר מדמה את החלק הפנימי של המעי הגס ללא אנדוסקופיה. למעשה מדובר בבדיקת CT בטן.

בדיקת קולונוסקופיה מתבצעת, כאמור, בקרב אנשים מבוגרים כאשר יש חשש לבעיות במערכת העיכול, כאשר רוצים לאבחן סרטן במעי הגס בשלב מוקדם וכן כשיש תשובה חיובית בבדיקת דם סמוי בצואה. בדיקה זו שונה מבדיקה וירטואלית, שכן היא כוללת החדרת צינור דרך פי הטבעת, אותו צינור כולל צינור דק אשר בו נמצאת מצלמה זעירה בקצה שלו.

בדיקת קולונוסקופיה וירטואלית

בדיקה זו מתבצעת עם החדרת צינור דק וקצר לפי הטבעת ללא צורך בטשטוש וכן באמצעות מכשיר CT, שמבצע צילומים של אזור הבטן, זאת בזמן שהמעי הגס מנופח באוויר או בגז. כך ניתן לערוך עיבוד ממוחשב לצילומים אשר מופקים בתהליך העבודה.

אף על פי שמדובר בבדיקה יותר נוחה מאשר קולונוסקופיה רגילה, הרי שהיא כוללת מספר מגבלות, כמו למשל: אם מתגלים פוליפים או נגעים שונים, לא ניתן להסירם או לקחת ביופסיה אלא יש לבצע קולונוסקופיה רגילה לצורך כך, מאחר והבדיקה מתבצעת באמצעות מכשיר CT, הרי שהצילום יכלול לא רק את המעי הגס אלא גם איברים אחרים בגוף.

כמו כן, מאחר ובמהלך הבדיקה מתבצע ניפוח של המעי הגס, כפי שציינו, באוויר או בגז, לא תמיד התוצאות יצאו מדויקות ובאיכות טובה, כמו כן בדיקה זו מתאימה יותר לגילוי פוליפים גדולים, כאלה שהם בגודל של למעלה מ-10 מ"מ, זאת בזמן שנגעים קטנים פחות נתפסים בבדיקה זו. הבעיה היא, שנגעים קטנים, טבעם לגדול ולכן חשוב לתפוס אותם כשהם קטנים.

חשוב להבהיר, בדיקת קולונוסקופיה וירטואלית היא לא תחליף לבדיקת CT וגם לא תחליף לבדיקת קולונוסקופיה רגילה, אלא היא מהווה עוד נדבך של בדיקות שניתן להשתמש בהן.

 

הכנות לבדיקת קולונוסקופיה וירטואלית

בדיקה קולונוסקופיה וירטואלית מחייבת הכנות מסוימות, אשר דומות לבדיקת קולונוסקופיה רגילה. לכן, יש לוודא שהנבדק מגיע לבדיקה אחרי שהמעי הגס נקי לגמרי משאריות צוואה. לכן בימים שלפני הבדיקה יש לעשות דיאטה חריפה, בין היתר, אסור לאכול פירות, ירקות שמכילים סיבים, יש להקפיד על צריכת משקאות אך לא משקאות שמכילים חלב או משקאות חריפים.

24 שעות לפני הבדיקה יש להימנע ממאכלים מוצקים ויש לצרוך אך ורק מזונות ומשקאות המורכבים מנוזלים צלולים, כגון מים, תה ומיצים צלולים. יש להפקיד על שתייה מרובה, שכן הגוף לא צורך מזון כלל.

4 שעות לפני הבדיקה, יש להיות בצום, אך מותר לשתות מים עד שעתיים לפני הבדיקה.

בנוסף לכל זה, הרי שיממה לפני הבדיקה יש לשתות תמיסה משלשלת, מי שמתקשה בכך יכול להיעזר בתרופות וכדורים משלשלים, וכן בחוקנים. חשוב מאוד שהמעי הגס יהיה נקי לגמרי על מנת שיהיה ניתן לבצע את הבדיקה ולראות היטב מה מתרחש בתוכו.

 

גילוי מוקדם – בדיקות מניעה נוספות לגילוי מוקדם.

ביטוח בריאות בעיות רפואיות בריאות הנפש דיאטה ותזונה הריון וילדים וטרינר כושר וספורט כללי לימודי רפואה מוצרי רפואה ובריאות רפואה אסתטית רפואה כירורגית ופנימית רפואה משלימה רפואת עיניים רפואת שיניים
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
3 סיבות לספירת זרע נמוכה
3 סיבות לספירת זרע נמוכה בדיקה נפוצה אשר מספקת אומדן לרמת הפריון של הגבר היא בדיקת ספירת זרע. קהל...
קרא עוד »
מאי 10, 2021
שיקום וחזרה לאימונים לאחר קרע לברום בכתף?
עבודה על טווח התנועה וטיפולי פיזיותרפיה ממושכים מהווים חלק אינטגרלי מתהליך שיקום וחזרה לאימון לאחר...
קרא עוד »
מרץ 21, 2021
חטיפים בריאים לכלבים
זה לא משנה איזה כלב יש לכם או בן כמה הוא. זה גם לא חשוב אם אתם מחפשים היום חטיפים לכלבים כדי לאלף בעזרתם...
קרא עוד »
אפר 26, 2022